Solregn i Karlstad

tråkig Ovanstående rubrik finns i morgens Dagens Industri och jag nickade medhållande när jag läste den. Och en av anledningarna till den ”tråkiga maten” får vi ämliga svenska medborgare ta på oss själva. Allt vi handlar ska ju bara vara billigt, billigt…
Få av OSS efterfrågar i första hand efter god mat av hög kvalitet.
Nåväl – i morse när jag vid det tidiga morgonfikat läste den här artikeln i DI var jag klart benägen att i en annan artikel ersätta ordet ”maten” med ”kollektivtrafiken”.
Som jag – så där i allmänhet – tycker är en ganska trist upplevelse.
Mat och kollektivtrafik är livsnödvändiga – men måste de då vara så jämrans trista – undrade jag för mig själv. Jag minns inte om jag kom på något bra svar då – men vid mitt besök i Karlstad i dag fick jag ett klart nej som svar på min egen fråga. För på Stora Torget visade Karlstadsbuss upp två (fina) exempel på de nya bussar som sätts i trafik den 1 juli. Då hela bussflottan byts på en gång. karlstadbussar-1
Nya fräscha bussar – biogasdrivna – med fräsig inredning och en del ny teknisk utrustning som torde göra Karlstads bussresenärer ännu nöjdare och förhoppningsvis även locka över nya intresserade från de (nu) inbitna bilåkarna. Fler sittplatser, luftkonditionering, buss-TV trygghetskameror och  fritt internet blir standard på alla bussarna. Mycket snyggt tycker jag det är med de invändiga träpanelerna på väggarna liksom den smakfulla klädseln på stolarna. Den 1 juli sätts 50 stycken 13.7 meter långa boggiebussar och dessutom 9 stycken 18 meter långa ledbussar i trafik. Samtliga från M.A.N… träpanel
För min del gick jag mest omkring med ett leende på läpparna för det var så medryckande att se hur det strålade av glädje och stolthet runt Sören Bergerland och Robert Sahlberg från Karlstadsbuss – där de i det strilande regnet lockade fram en känsla av solsken – när de förevisade bussarna och berättade om alla trevliga nyheter som de snart ska bjuda Karlstadborna.
Jo – jag begriper bättre nu varför Karlstadsbuss anses vara något av ett föredöme inom svensk kollektivtrafik… robert

Det här inlägget postades i Buss- och kollektivtrafik, Bussturism och bussresenärer. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Solregn i Karlstad

  1. Trevligt att du kom till Karlstad och besökte oss trots regnet! //Robert

Kommentera

