En liten fadäs – kanske…

Träffade i går kväll – om inte världens – så i alla fall Europas kunnigaste person vad gäller ”kollektivtrafik i stadsmiljö”. Jag hade bokat mötet för att jag ville få veta mer om (fakta) om den nuvarande svenska ”våta drömmen” – BRT. Bus Rapid Transport.
När jag skriver detta har jag betydligt mer kunskap om BRT än tidigare. Vilket jag på något sätt vill delge allmänheten lite senare…

Men jag fick också höra en förbluffande ”berättelse” om hur en upphandling av spårvagnar i en större stad hade gått till.
Staden skulle beställa 15 nya spårvagnar för en spårväg som inom hygglig tid (förväntas) öppna för trafik. Men också för linjer som ännu bara fanns i någons drömmar.
Det fanns ett litet aber (kan man tycka) ingen i staden hade någon vidare kompetens om spårvagnar. Men det sågs inte som något större hinder utan en ”entusiastisk” tjänsteman fick uppgiften att klara ut denna spårvagnsbeställning.
Har man kunskap om lastbils- och busstrafik så är det väl inte helt oförståeligt att denna ”stadens tjänare” först införskaffade sig kunskap om ”vilket är högsta godkända axeltryck i staden?”.
Lätt som en plätt – 10 tons axeltryck gällde i så gott som hela staden.
– den kommande spårvagnen får alltså ha ett axeltryck på högst 10 ton.
Perfekt början på en spec…
Sedan var det något ljushuvud som framförde tanken att ”Visserligen ska de här spårvagnarna mest gå i stadstrafik – men vem vet om vi inte i framtiden kommer att bygga spårvagnslinjer ut till förorterna. Vi måste alltså ha spårvagnar som går i minst 90 km/timmen.”

Men fan – det här går ju hur lätt som helst…

Hörru – vem har specat spårvagnarna i övrigt?
”Du kan vara fullkomligt lugn vi har nyttjat de bästa hjärnorna som finns inom järnvägen”.

Det fanns – som sagt några aber. Ska man ha en spårvagn som kan gå i 90 km/tim duger inte någon av de modeller som Bombardier, Ahlstom eller andra framstående spårvagnsbyggare erbjuder. De går ju som mest bara i mesiga sjuttio…
OK – sa den enda spårvagnstillverkare som kom med anbud. ”Ska det vara en sådan här spårvagn måste den har fyra boggier – med drivning på alla hjulen, i stället för tre som alla andra har.” De där mesiga som bara går i sjutti…
Annars slirar hjulen – de klarar inte den starka accelerationen för att hinna upp i ”nitti” mellan stationer som ligger på en så där 500 meter från varandra…
Bra – då beställer vi vagnar med 4 boggier.

Att låta ”Sveriges skickligaste tågkonstruktörer” att speca en spårvagn – kan ha sina följder. Låt oss säga så här – en spårvagn – som mest går i 50 km/tim i stadstrafik behöver inte vara fullt lika robust konstruerad som ett tåg som ska tåla en ”krasch” i 200 km/tim.
Det blev alltså en mycket tung spårvagn som blev till.
En normal 70 km/tim-spårvagn (30 meter lång) väger med sina 3 boggier 40 ton.
Den här formidabla ”svenska” gick i tungvikt – 51 ton.
Vilket får den lilla egenheten med sig att – om den ska klara det ”lokala axeltrycket 10 ton” kan den bara ta, föraren – en konduktör – och en passagerare” för att kunna framföras lagligt…

Nu ska ärligt medges att ingen – märkligt nog – riktigt vet om ”10 tons axeltryck även gäller spårtrafik”.
Som kan anas – kunskapen om spårvagnar i Sverige är inte så stor…

Men därom (axeltrycket) tvistar de lärde just nu. På VTI vet man inte…

Just innan jag skulle kliva på tåget på Stockholms Central kom jag på mig att fråga ”vilken stad är det du pratar om?”
Dels hör jag lite illa och dels är ljudnivån på Sth C är ganska hög – men jag tyckte han svarade ”Korkholm”.
Men är inte helt säker där…

1240021_520_292

Annonser
Det här inlägget postades i Buss- och kollektivtrafik, Bussföretag och busschaufförer, bussresearrangörer, Bussresor- och busstrafik, Busstidning, Bussturism, Bussturism och bussresenärer. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s