Påverkan?

Det är väl ingen svensk som kunnat undgå att känna till att president Obama är på ingång för de ”stora tidningarna” riktigt frossar i artiklar som beskriver ”allt”. Och just i dag läser jag artiklar som berättar hur det (förväntade) frihandelsavtalet mellan USA och Europa kommer att påverka vår svenska tillvaro. Vad jag förstår kommer vissa branscher att få ”fördelar” av ett frihandelsavtal (Volvo kommer att tjäna 700 miljoner om året) medan andra – som jordbruket – skakar bekymrat på huvudet.
Otaliga äro de lobbygrupper som uttalat sig i media (många ställer krav på att ”detta måste Reinfeldt ta upp) inför Obamas besök men ingenstans läser jag om hur ett frihandelsavtal kommer att påverka den svenska kollektivtrafiken. Inte heller har jag hört ett pip om att några företrädare för kollektivtrafiken har intervjuats inför presidentbesöket eller att de framfört krav av något slag…
Ha ha – jag bara skojar. Ibland känner jag en sådan stilla tillfredsställelse över att få retas lite med kollektivtrafikbranschen.

I DI läser jag rubriken ”Man köper med hjärtat och ögonen i stället för hjärnan”.
Ja jo – jag är benägen att hålla med. Gäller nog det mesta vi köper. Och då ”funderar” jag – är det då det bästa medlet att använda rationella argument – som vänder sig till hjärnan (vågar jag skriva – förståndet?) när man ska försöka locka över bilförare till kollektivtrafiken? Det är mycket sällan man i vardagslivet blir förförd av rationella argument men ofta av erbjudanden som erbjuder ”drömmar”.
Vad kan då buss- och kollektivtrafiken erbjuda i ”drömväg?”
Kan man ju undra…

Jodå – eftersom du läser det här är du ju en klart begåvad person – och förstår därmed säkert vad jag menar.  🙂

beroendeframkallande

Annonser
Det här inlägget postades i Buss- och kollektivtrafik, Bussföretag och busschaufförer, bussresearrangörer, Bussresor- och busstrafik, Busstidning, Bussturism, Bussturism och bussresenärer. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s