Nya kranar…

Läser i dagens DI en rubrik som får mig att stanna upp lite i tidningsläsandet. ”Nya kranar lyfter hamnen” står i rubriken till artikeln som handlar om att hamnoperatören för Göteborgs hamnar ”investerar 400 miljoner kronor i Sveriges största hamn” och i den investeringen ingår ”jättelika containerkranar”.
Vad jag förstår av artikeln görs den här investeringen för att hamnoperatören ska kunna ge betydligt bättre service till sjöfarten och i en förlängning ”mer inkomster” till hamnoperatören.

Bättre service som ger högre inkomster – låter väl som en ljuvligt bra kombination.
Gynnar ju två parter – vad jag kan förstå. De nya kranarna – till exempel – gör att man därmed kan minska tiden det tar att lossa-lasta de stora containerfartygen med 50 procent. Och all ”liggtid” för fartyg ses som ett otyg  av redarna – kostar nämligen stora pengar – som givetvis ser de nya kranarna som någonting som minskar deras kostnader. Vilket i sin tur gör att de blir (ännu) mer förtjusta i Göteborgs hamn.

”De nya XXXarna lyfter kollektivtrafiken” – som investerar 400 miljoner kronor i – ja vad f-n då? Som ger en 50 procentig förbättring? 10 procent då…
Jag har inte en susning…

Som ”alltid” det går inte att jämföra kollektivtrafiken med någonting ”annat”.
Hamnoperatören i Göteborg – APS Terminals – har förstås samma mål som ”alla” (?) företag – att tjäna pengar. Det gör att de därför gärna gör stora investeringar som ger förbättringar som uppskattas av kunderna – och de vet att nöjda kunder ger god påverkan på bankkontot. Man kan ju tänka sig följande: Redarna betalar samma ”kajkostnad” som tidigare men behöver bara ligga vid kaj hälften så länge vilket ger dem (fartygen) mer tid över för fler frakter. Försök att föra över den liknelsen på kollektivtrafik…

Hur jag än försöker kan jag inte få till någon liknande”fundering” kring kollektivtrafiken – som ju inte alls drivs på/av kommersiella skäl. Jag har svårt att se någon typ av investering som skulle kunna ge en ”god påverkan” på läntrafikbolagens bankkonto.
Bara för att jag inte begriper detta så kan det ju finnas ”något” revolutionerande som jag inte känner till.
Någon?
Läser i SvD ”Är det verkligen möjligt att med politisk planering och statliga fonder odla fram en viss bransch som blir framgångsrik? Visar inte historien att de bästa uppfinningarna gror i samma mark som den fria tanken.”

Sjöfarten uppmärksammas alltså i DI.
”Sony laddar upp för mobilkrig””Bilboomen lyfter de svenska underleverantörerna””Elektrolux på rätt spår””Kaféer hetast på stigande marknad” (ökade 6.2% förra året) – ”E-handeln slår rekord” – och med jämna mellanrum får vi veta ”läget för flygbolagen och deras trafik” – eller Färjetrafiken. Några rubriker i morgontidningarna.
Buss- och kollektivtrafiken då?

Annonser
Det här inlägget postades i Buss- och kollektivtrafik, Bussföretag och busschaufförer, bussresearrangörer, Bussresor- och busstrafik, Busstidning, Bussturism, Bussturism och bussresenärer. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s