Ett par intressanta meningar

Det här med fördubblad kollektivtrafik har ju sedan länge varit både BR och kollektivtrafikens ”mantra” de senaste åren. Jg antar att du redan läst vad de två forskarna kommit fram till som i ett debattinlägg i DN hade rubriken: Ökande utsläpp även med fördubblad kollektivtrafik. Missade du det inlägget i DN kan du läsa det här.

Hur som haver ingressen i DN lyder så här:
Svårt nå miljömålen. Stort hopp sätts till kollektivtrafiken när det gäller att minska koldioxid­utsläppen i Sverige och uppnå målet om en fossilfri fordonsflotta 2030. Men även en ­radikal ökning av det kollektiva resandet skulle få en begränsad effekt på de ­totala ­utsläppen, skriver forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut.

Lite nyfiken är jag på hur den här rapporten kommer att tas emot – inte bara av buss- och kollektivtrafiken – utan om den också påverkar människors (eventuella) syn på att kollektivtrafiken är det mest miljövänliga valet när man ska transportera sig.

I ett första ögonblick fick jag för mig att den här rapporten (hos folk) tar udden ur de ”starka argument” som t ex BR tycker sig ha när de ”pratar för busstrafiken”.
Men visst – en ”begränsad effekt” är bättre än ingen effekt alls…

I helgens DN läste jag en mening som lite berör ovanstående. Lena Andersson – en blixtrande intelligent kvinna som skriver kolumner i DN skriver:
”Kraften i rationella argument förstärks sällan av att vara många till antalet. De försvagas.” Och så får vi veta att ska argumenten få ”kraft” bör de vara få – helst bara ett”.
Se där – då har du lärt dig en ny sak denna dag…  🙂

I SvD skriver Andreas Cervenca en artikel om det finska företaget Nokia – som sägs vara på fallrepet. Artikeln behandlar ämnet ”storföretag som går omkull”. Skamlöst citerar jag vad Cervenca skriver:

Att jättar ofta missar nya megatrender är precis vad som kan förväntas, enligt Maxwell Wessel. De är nämligen konstruerade för att vara bäst på något helt annat: det de redan håller på med. Varje dag börjar med frågan: hur kan vi göra det vi gör lite bättre, lite billigare? Inget fel i det, men det leder sällan till de banbrytande uppfinningarna som skriver om mänsklighetens historia.

Apples Steve Jobs ansåg att kundundersökningar var meningslösa. Människor kan inte efterfråga något som de aldrig har sett, menade han och citerade gärna Henry Ford: om jag frågat kunderna vad de ville ha hade de svarat en snabbare häst.
Och…
”Företag börja falla sönder när deras modell är så framgångsrik att den stryper allt tänkande som ifrågasätter den”, säger Mark Parker, vd på klädjätten Nike som trots sin storlek toppar Fast Companys innovationslista.”

Man behöver verkligen inte vara megastort företag för att hamna lite ”snett”. Det kan lika gärna sägas om ett bussföretag, en bussresearrangör.
Va? Busstidningar? Det känner jag inte till…

Däremot vill jag avsluta denna lärorika ”fundering” med att citera DNs vetenskapsjournalist – Karin Bojs – som i helgen skriver:
”Vetenskap handlar i stor utsträckning om att vara kritisk och ifrågasätta”

Jamen – då vet jag ju nu – att det är ”vetenskap” jag ständigt sysslar med…

Couch Potato 1

Annonser
Det här inlägget postades i Buss- och kollektivtrafik, Bussföretag och busschaufförer, bussresearrangörer, Bussresor- och busstrafik, Busstidning, Bussturism, Bussturism och bussresenärer. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ett par intressanta meningar

  1. Staffan Sävenfjord skriver:

    Det skall fan till att vara forskare. När de nu lägger fram en rapport om att även fördubblad kollektivtrafik är ungefär som att pissa i Kattegatt ur miljösynpunkt så drar så gott som alla slutsatsen att man inte alls skall satsa på kollektivtrafiken.

    Men hallå där! Det de egentligen säger att en fördubbling av kollektivtrafiken inte räcker för att minska på utsläppen därför att resebehovet i framtiden kommer att bli större än vad som motsvaras av kollektivtrafiken. Nu borde ju tänkande människor dra slutsatsen att vi ändå skall bygga ut kollektivtrafiken annars blir det ännu värre. Men hur många har gjort det? Ens i branschen.

    Inte för jag vet hur man skall lösa utsläppsproblemen. Jag vet inte ens om du måste lösas. Men kanske det enda möjliga är att göra kollektivtrafiken så bra – och kostsam – att den framstår som ett bättre alternativ än bilen. För jag vill inte ens tänka tanken att bilismen skall minskas genom restriktioner eller ett bensinpris på 50 kronor litern.

    Men vad ni än gör, ni som bestämmer: fortsätt satsa på kollektivtrafiken annars blir det bara ännu värre. Det var nog det forskarna ville säga men som så få förstod.

  2. Staffan – som vanligt har du helt rätt…
    Bjarne

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s