Hilding…

Jag har en mycket gammal god vän som heter Hilding. Hilding, är en hundfarbror av bästa sort, av rasen Welsch Corgi Cardigan och är 14 år gammal. Det är ganska gammalt det för att vara hund.
Hildings husse och matte är båda en bit över 70 och när jag ser dem på sina ”hundpromenader” så fylls jag av viss ömhet där de sakta strosar fram längs de sedvanliga promenadvägarna. Hilding med sina korta krumma ben nosar förstrött på ”samma gamla dofter” utan större inspiration…

MEN – rätt vad det är blir ”gamle Hilding ” pigg som en  yster unghund där svansen pekar rakt upp och han far fram längs de ”sedvanliga” stråken ivrigt sökande med en fart, spänst och glupande intresse.
En löptik har tidigare passerat…

Varför jag kom att tänka på ovanstående beror lite på vad jag skrev i förra inlägget ”Hur kan man tänka sig att framtidens bussupplevelse ser ut?”.
Och hade just själv inga goda idéer om detta.
Men så gav mig Hilding en idé. Ska du få fler alerta bussresenärer som rusar mot din bussresebyrå med fart och steg som en ”unghund”. Då gäller det f-n i mig att du i dina annonser ser till att erbjuda läsarna någonting som doftar ”löptik”.
Om du nu orkar översätta denna ”liknelse” till något som första hand tilltalar kvinnor.
Tänkte jag först – eftersom de väl är den ”målgrupp” som mest vill åka på bussresor.
Men det var ju fel tänkt – för varför begränsa sig?
Bussresebranschen vill ju växa och bli välgödd – fördubblas – väl?

Tänk så lätt det är – egentligen – att vara bussresearrangör…
hildingteckning

Fick plötsligt för mig att titta lite på gamla inlägg jag gjort och kom till dessa rader:

Drömmar står som rubrik. Det kommer sig av att jag plötsligt kom att minnas att jag i en bok om ”Framgångsrik reklam” läste vad en mycket framgångsrik producent av skönhetsprodukter lär ha sagt: ”I mina fabriker blandar vi kemikalier – i våra butiker säljer vi drömmar”.

Hemma på kontoret tillverkar vi bussresor.
I vår resebutik säljer vi

Ja – vad då – undrar jag när jag i våras i en bussresekatalog storögt betraktade en beskrivning av en bussresa från en ort ca 170 km norr om Mälaren – med slutmål i Barcelona.
Dag 1 – 74 mil
Dag 2 – 82 mil
Dag 3 – 99 mil
Dag 4-6 – vid resmålet
Dag 7 – 99 mil
Dag 8 – 82 mil
Dag 9 – 74 mil.

En sådan ”drömresa” kostar bara ett par tjugor under 10-tusen kronor.
Måltidsdrycker ingår inte…

Vems dröm motsvarar en sådan resa – och vad kan en sådan resa berätta undrar jag lite stillsamt.
Hänförande upplevelse? Tja, kanske för den som vill odla egna hemorrojder.
Hm…

När jag igen läste dessa rader pickade en liten fundering på min axel och viskade försiktigt i örat:
”Undrar om den som beställde en sådan resa – gratis – fick ha med sig sin vårdare?”

Annonser
Det här inlägget postades i Buss- och kollektivtrafik, Bussföretag och busschaufförer, bussresearrangörer, Bussresor- och busstrafik, Busstidning, Bussturism, Bussturism och bussresenärer. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s