Om drivkrafter och passion…

Läser i en av morgonens tidningar den här rubriken ”Människans gåtfulla drivkrafter”.
Som är ämnet för en bok skriven av den amerikanske författaren Richard Ford – som på Bokmässan i Göteborg kommer att samtala om detta med Ingrid Elam.
Kan jag läsa i morgonens Svd…

DET skulle  jag ha velat ha fått lyssna på för ”ämnet” har (mycket länge) intresserat mig till gränsen av ”mani” och jag har sedan tidigt 80-tal haft många, många och långa, långa samtal (funderingar) kring detta ”mystiska” med bl a en svåger som är psykolog.
Och drabbas i skrivande stund av någon slags ”överhärligt skön nostalgi” när jag minns våra seanser på något avlägset hotell i norra Skottland, smuttandes på lite whisky och, långt in om natten, ta oss an frågan om dessa märkliga ”mänskliga gåtfulla drivkrafter”.
Låt mig direkt klargöra att ”människan” och jag inte allt för ofta har ”samma drivkrafter”.
Eller hur vi ser på – vad som jag skulle beteckna som ett ”bra liv” – har jag allt oftare kunnat konstatera…
Ha ha – vad är det får ”gåtfull mänsklig drivkraft” som får människor att öda bort sitt liv framför tv? Eller att delta på någon av alla dessa mediokra bussresor som stimulerar intellektet ungefär lika mycket som ”Kalle Anka” på Julafton?
Jo – jag vet nog – men är för väluppfostrad för att säga det rakt ut…

tv

Men allt vet jag inte 🙂
Funderar jag när jag i Resumé läser en intervju med två personer som startade en ”mediebyrå” i början av 2000-talet. Deras företag har nu växt till närmare 50 medarbetare och de har just utnämnts till Gasell” av Dagens Industri.

DI frågar: Hur ska man göra för att lyckas?
Svaret är:
– Om man vill vara en långsiktig och skicklig spelare i branschen finns det inga genvägar, det handlar om hårt jobb med hög kvalitet varje dag året runt.
Branschen är just nu under snabb förändring och mediemarknaden blir dessutom alltmer komplex så kraven på en byrå som oss blir allt större, det är en stor utmaning men det tycker vi är kul och vi siktar på att fortsatt spela i förstafemman.

Enligt Johan Eidmann handlar det inte i första hand om system och verktyg, även om det är viktiga instrument. Det viktigaste är vad som händer i huvudet på alla medarbetare när de hjälper kunderna.
– Talang och passion avgör slaget på marknaden. (min fetmarkering)

Det handlar inte om ”system och verktyg” utan vad som ”händer i huvudet”.
Om vi skulle försöka överföra det till bussresor så handlar det inte så mycket om hur ”fin buss du har” utan mera vad bussresan ger för ”upplevelser”.
Här menar jag nog huvudsakligen turistresor med buss…
(ser till min stilla förtjusning att just nu – kl 14.26 – har 4 procent har röstat ”rätt” på vår senaste fråga)

Och funderar – förstås – över vad för slags ”talang och passion” som åstadkommer den typ av mediokra bussresor som mest marknadsförs – och som är ungefär lika lockande (för en hungrig person) som en ”dubbel special med mos” på korvmojen på blåshålet Heden i Göteborg.
Du bli mätt men det innebar f-n i mig ingen ”upplevelse”.
Om du nu inte har beställt med extra stark senap då…  (suck)
Jo, kanske för samma slags personer som tycker sig erhålla ”intellektuella upplevelser” från att glo på såpor på tv…
I skrivande stund fick jag just ett mail från Stena Line som erbjuder ”Resor till Shoppingparadiset i Polen”.
Som tydligen framkallar gåtfulla drivkrafter som jag sannolikt aldrig kommer att förstå mig på.
Och sannolikt du inte på mig heller…
Men:
passion

Annonser
Det här inlägget postades i Buss- och kollektivtrafik, Bussföretag och busschaufförer, bussresearrangörer, Bussresor- och busstrafik, Busstidning, Bussturism, Bussturism och bussresenärer. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s