Kommunicerat kundlöfte…

Läser på tidningen Resumés hemsida en artikel som jag finner intressant.
Om du klickar på länkningen så kan du läsa artikeln.
Ingressen säger bl a:
Idag lanseras Vings hjärta som gemensam symbol för hela Thomas Cook Group
Det som jag läser – och funderar lite kring – är:
– The Sunny Heart kommunicerar vårt kundlöfte och våra interna värderingar på ett mycket bra sätt, säger Magnus Wikner, vd för Ving Sverige och den som drivit varumärkesprojektet både i Norden och globalt.
Liksom:
– Att enas under en och samma identitet bidrar till att Thomas Cook blir mer synliga i hela resekedjan och gör det enklare för våra kunder, säger Magnus Vikner.

ving
(foto:Ving)

Så funderar jag lite över morgonkaffet om det skulle vara möjligt för bussbranschen – eller måhända kollektivtrafiken – att kunna enas om en  ”gemensam identitet” som tydligt skulle kunna kommunicera någon slags ”kundlöfte och branschvärderingar” som skulle förstärka branschens – ja vad då? Tydlighet? (fyll i själv för jag vet inte) –  hos svenska folket.

Nja, viskar en svag stämma inom mig och frågar ”Hur skulle då det gå till. Vem skulle ha ansvaret för det i så fall?”

BR – väl – svarar jag till viskaren. Innan jag kommer till sans och skakar långsamt på huvudet. BR har många förtjänster – men de har inte tid över för att tänka i sådana visionära banor. Fullt upptagna som de är med att missionera om kollektivtrafik: som BRT eller ordna seminarier om elektriska bussar…

De två sista orden i ovanstående gav mig associationen om ”miljövänlig kollektivtrafik” som i sin tur får mig att berätta om en artikel som handlar om – vatten.
Jag läser: Vatten är den vanligaste substansen på planeten. Men är ändå en bristvara.
Om jag nu minns rätt så hålls etanoldrivna bussar fram som ett gott exempel på framsynt och miljövänlig busstrafik.
Om det vet jag inte så mycket – men lyfter i alla fall förvånat på ögonbrynen när jag läser:
”Låt säga att du förbrukar 0,6-0,7 liter etanol per mil när du kör en etanolbil. men samtidigt har det gått åt ca 1000-1500 liter vatten per mil i produktionen av etanolen. Om detta vatten inte kommer från regn utan från bevattning utgör det en allvarlig miljöbelastning.”
Etanolproduktion förbrukar stora mängder färskvatten, skriver Lundaprofessorn Gustaf Olsson. I tidningen som ges ut av Handelsbanken.
Den – upplysningen (?) – kan jag inte påminna mig att jag hört att etanolförespråkarna har berättat om.

Från BR kom på förmiddagen ett mejl med en bifogad pressinbjudan till mig om att få delta på det kommande seminariet – den 9 oktober – som har rubriken ”Är framtiden elektrisk?” – ett ”spännande seminarium om energieffektiv kollektivtrafik”.

Hm – då har jag att välja mellan att delta på den ”Branschträff” som Sveriges Bussresearrangörer arrangerar (inbjudit mig till) tillsammans med Stena Line och Polska Turistbyrån ombord på Stenas färja mellan Karlskrona och Gdynia som avgår den 6 oktober – och detta av BR & Co arrangerade”spännande seminarium” om en möjlig tänkbar elektrisk framtid.

Lite egoistiskt väljer jag Polenresan – som jag uppfattar som mer ”spännande” – enär jag personligen är betydligt mer intresserad av bussturism än kollektivtrafik. Hur mycket spänning en elektrisk sådan kan tänkas förmedla.

Någonting ännu mer personligt. Madame Annonschefen (Lena Nilsdotter) och jag är för närvarande en aning tunga till sinnet. I fredagskväll avled min yngre broder och i måndags eftermiddag somnade Lena syster in för gott.
Bara så du vet – om du tycker att vi den närmaste tiden låter lite ”frånvarande”…

Annonser
Det här inlägget postades i Buss- och kollektivtrafik, Bussföretag och busschaufförer, bussresearrangörer, Bussresor- och busstrafik, Busstidning, Bussturism, Bussturism och bussresenärer. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s