Vad är det jag inte förstår?

Rubriken står för den tanke som poppade upp hos mig när jag i en av de stora tidningarna läste rubriken ”Prinsen designar jackor”.
Jaha – och? (vilket är en finare omskrivning av – vem f-n bryr sig)
Visserligen är ”Prinsen” lite i blåsväder nu och hans tidigare ”designarbeten” – t ex ett matbestick – har börjat ifrågasättas.
Det gillar jag – uppnäsor – vare sig de är kungligheter eller kändisar bör oftare ifrågasättas.

Men det var egentligen inte det som rubriken syftar till utan den märkliga egenskap som finns hos så många människor att bara för en ”kändis av något slag” finns i anknytning till en vara eller tjänst så tillförs något slags ”extra värde” som jag inte begriper mig på.
Läste för tid sedan om ett erbjudande där man kunde övernatta på ett ”slott” där man – MINSANN!!!! – kunde få sova i ett rum som Drottningen XX hade sovit i på 1600-talet.
Snälla ni – berätta nu för en totalt oförstående person. Vari består den extra upplevelsen av detta? Eller att ”Prinsen har designat matsilver”? Smakar köttbullarna annorlunda med bestick designade av Prinsen än dem jag har från Ikea?
Va?
Åååhde känns så annorlunda i handen. Lite förnämare…

– Åååh – har du en likadan klocka som David Beckham…
– Kan du tänka dig jag åt middag på samma krog som Kicki Danielsson

Stackars människor…

Och jag minns fortfarande den rysning av obehag (och lust att döda) jag kände när jag erbjöds bilder på att ”KUNGEN HADE ÅKT BUSS” någonstans under sin långa Sverigeresa där han besökte många orter i landet.
Vem f-n bryr sig?

Medan du funderar på det så flyr jag i morgon (fredag) landet för en 8 dagars rundtripp – med bilen – till Holland-Frankrike och Tyskland där jag är med som resesällskap till vännen Thomas Johansson (redaktör för tidningen Modern Stadstrafik) som vill botanisera lite bland (föredömlig) Europeisk kollektivtrafik.

DET – ska bli avkopplande och kul – efter en vecka i sängen med galopperande magsjuka och därefter  tre dagars galet arbete med att hinna producera vårt oktobernummer…

Annonser
Det här inlägget postades i Buss- och kollektivtrafik, Bussföretag och busschaufförer, bussresearrangörer, Bussresor- och busstrafik, Busstidning, Bussturism, Bussturism och bussresenärer. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Vad är det jag inte förstår?

  1. I huvudsak håller jag med dig. Vem bryr sig om vem som gjort vad med vem och i såna fall varför? Men däremot är det skönt att höra att även en galopperande magsjuka kan galoppera bort sig. Och att du och Thomas J ska botanisera bland (föredömliga) kollektivtrafikföretag. Du kan väl ta med dig min eloge till Thomas för BRT-artikeln i senaste Busstidningen. Snyggt jobbat!

    • Hej Lars-Axel
      Kanske bäst att jag berättar att jag förstås uppskattar sådant som ”utstrålar kvalitet” framför ”billigare grejer” men då talar vi om annat än om den påstådda ”kvalitet” som vissa anser att kändisar tillför – i form av just sitt kändisskap…
      Jag ska gärna framföra dina positiva rader till Thomas.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s