Jämförelser?

Denna första lördag i november utkommer inga av mina tre dagstidningar men en liten tröst finner jag i att det i alla fall går att läsa lite nyheter och skvaller på tidningarnas nätutgåvor.
Jag vet inte riktigt varför det är så men jag älskar att läsa dessa ”krogrecensioner” som bl a DN och SvD erbjuder oss läsare. Antagligen gillar jag dem för att de är personligt skrivna med ”personligt tyckande” som – minsann – vågar vara rejält beska i sina kommentarer kring de besök de har gjort på utvalda krogar/restauranger…

Och ALLTID när jag läser dem så far mina tankar förr eller senare över i jämförelser med bussresebranschen. Och nästan alltid slutar det med att jag – så småningom – suckar lätt och tänker ”det går ju inte att jämföra”

I dag läser jag på DNs hemsida en krogrecension där deras ”Krogkommission” har besökt en av Stockholms bättre restauranger som heter Lux på Lilla Essingen. En av de ”lyxigare krogar som downshiftat och anpassat sin meny till oss med lite tunnare plånbok”, skriver DN.

Så läser jag i inledningen av artikeln:
”Stockholmarna är ett trendkänsligt släkte, och det avspeglar sig, på gott och ont, även i krogbranschen. Ängsliga krögare söker desperat metoder att tillfredsställa kundernas längtan efter nymodigheter och om någon börjar servera mat i en glasburk hänger snart andra på.”

Vad säger du om att – när jag läser detta – vill skriva:
”Svenskarna är ett trendkänsligt släkte, och det avspeglar sig, på gott och ont, även i bussresebranschen. Ängsliga bussresearrangörer söker desperat metoder att tillfredsställa kundernas längtan efter nymodigheter och om någon börjar erbjuda XXX hänger snart andra på.”

Visst höll du – som jag – på att skratta på dig ett pungbråck?
För finns det något folkgrupp som är mindre trendkänsligt än de arma krakar som bokar de bussresor som erbjuds? De verkar vilja se samma oinspirerande resmål som vanligt.
De åker antagligen inte på sina bussresor för att i första hand få stora upplevelser utan mera för att få prata strunt och få visa stolsgrannarna i intill – bilder på sina barnbarn och sina gulliga hundar där hemma.
Och – du – visa mig (därför) den bussresearrangör som ”desperat söker nymodigheter för att tillfredsställa kundernas längtan efter just – nymodigheter”
Varför skulle de anstränga sig? För vänder man sig inte till en kundkategori som mest ser alla såpor på tv som livets högsta krydda?

Ur DN: En annan gång svischar en liten sallad snabbt förbi innan den lika snabbt försvinner ur minnet.
Som vilken bussresa som helst…

matkö
Tänker jag – och längtar intensivt att få skriva ungefär så här om en bussresearrangör:
Rostad fläsksida (205 kr) är också ett riktigt knaprigt bevis på att här finns kunskaper som sträcker sig lång bortom den ordinära kvarterskrogens kompetens.
Du – jag skrev ju att jag förstår att det inte går ”att jämföra” men jag kan obegripligt nog inte bli av med tankarna på att någon inom bussresebranschen skulle komma på någonting nytänkande – som riktar sig till en ny kundgrupp.
Som bl a jag tillhör…  🙂

dinner4two

Därmed – bästa läsare – har jag ”kastat skit” på landets bussresearrangörer och delar av svenska folket för sista gången.
Amen…

PS. Tycker du jag skriver för långt? Då ber jag att få berätta att:
…den längsta meningen i Marcel Prousts långa roman innehåller 398 ord, är uppbyggd av 21 bisatser, avdelade med 16 kommatecken, tre semikolon, två parenteser, minst två kolon och tre tankestreck – och att meningen på originalspråket i niopunkters Times boktypsnitt, blir fyra meter lång utsträckt på en linje.
Jag minns att jag någonstans läst att det betyder att denna enda meningen skulle kunna lindas sjutton varv runt en flaska Domaine de Labbaye.
Den som läser lär sig ofta något nytt!

Annonser
Det här inlägget postades i Buss- och kollektivtrafik, Bussföretag och busschaufförer, bussresearrangörer, Bussresor- och busstrafik, Busstidning, Bussturism, Bussturism och bussresenärer. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s