Bussens konkurrenskraft ökar…

Rubriken har jag tagit från ett pressmeddelande från BR där hela deras rubrik säger så här:
Bussens konkurrenskraft ökar med nya hastighetsgränsen 100 km/h

Jag är inte lika försynt som vår värderade chefredaktör i kommentaren kring detta BR-pressmeddelande. Men:
Jo – jag gillar verkligen själva regeringsbeslutet som gör att från och med 1 mars nästa år så blir det tillåtet för bussar att köra 100 km/tim från nuvarande 90 km/tim.
En förutsättning är att alla sitter bältade i bussen för att den ska få framföras i 100 km/h, och att det självklart är tillåten hastighet på vägen.

Men skakar lite förundrat på huvudet när jag läser vad BR skriver:
– Med den nya hastighetsgränsen ökar bussens konkurrenskraft och det blir mer attraktivt för personbilsresenärer att välja bussen istället.
Och
Det finns även fler fördelar med beslutet. Det är avsevärt säkrare att resa med buss än med personbil. Det är också värdefullt från miljö- och klimatsynpunkt om fler väljer att resa med buss.
– Vi tycker att det här är ett bra beslut som kommer att ge stor samhällssnytta, säger Göran Forssén, VD för Bussbranschens Riksförbund.

Om det fanns en nationell ”floskeltävling” skulle nog BR vara en mycket stark kandidat till finalfältet.
Tänker jag – för det måste handla om delar av en promille av personbilsresenärerna som av denna hastighetsökning väljer att (därför) byta till buss.
Det skulle vara intressant att få ta del av om BR har försökt uppskatta hur många fler bilresenärer som nu kan tänkas att välja bussen – 10, 50, 100, 1000, 10.000 eller 100-tusen om året?
För egen del tror jag att antalet bilresenärer som byter från bil till buss av skälet – högre hastighet för bussarna – är ungefär lika många som de trogna Ica-kunder skulle vara som skulle byta till Konsum bara för att den affären installerat automatiska entrédörrar.

Och – avdelning två – kommer denna förhoppningsfulla omfördelning av bilresenärer till bussen att minska antalet döda och skadade i trafiken? Har BR någon egen prognos? Det borde man väl ha när man nu – i detta pressmeddelande om hastighetsökning för bussar – pekar på ökade säkerhet.
Likaså ”på vilket sätt är det värdefullt från miljö- och klimatsynpunkt att fler väljer bussen”? För den som funderar lite – hur mycket stiger bränsleförbrukningen för en buss om hastigheten ökar från 90 till 100 km/tim?
Har BR några uppskattade tankar – så där mellan tummen och pekfingret – siffror som visar på detta? Hur många fler bilresenärer behöver gå över till bussarna för att kompensera det?

Och – bästa BR – samhällsnyttans ökning av denna ökning av bussarnas hastighet lär också handla om delar av en promille.
Om ens någon alls.
Men jag skulle väldigt gärna vilja få något slags ”bevis” på – från BR då – hur denna (ökade) samhällsnytta skulle kunna beskrivas…

Jodå – jag förstår att BRs fromma förhoppningar helt bygger på att många bilresenärer finner denna högre hastighet för bussarna så påtagligt stor fördel att de lämnar sina bekväma bilar och väljer bussen.
Låt mig få runda av med att jag tror inte alls att det kommer att ske.
MEN – tro inte annat – jag tycker det vore utmärkt om så skedde…
Det finns också de som tror att Jesus ska återuppstå.
Vad jag tror om det vill du nog inte veta…

Annonser
Det här inlägget postades i Buss- och kollektivtrafik, Bussföretag och busschaufförer, bussresearrangörer, Bussresor- och busstrafik, Busstidning, Bussturism, Bussturism och bussresenärer. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s