Framtidshopp?

Denna småkyliga lördagseftermiddag läser jag till eftermiddagskaffet en sparad artikel på DN. Debatt – ett inlägg som har rubriken ”Tio politiska strider som kommer att avgöra valet”.
Redan den första punkten får mig att börja fundera. Så här skriver Jesper Strömbäck och Per Schlingmann:
Kampen om framtiden. Varje val handlar både om historien – hur olika partier och regeringen har skött sig – och framtiden – vilka partier och vilket regeringsparti är bäst på att väcka framtidstro. Enligt vår uppfattning är framtidsbedömningarna viktigast. Frågan är därför: vilka partier kommer att lyckas bäst med att övertyga om att man har en politik för framtiden och att ingjuta framtidshopp?

Personligen struntar jag just nu fullkomligt i det kommande valet. Det får bli ett senare problem att ta ställning till
Det om fick mig att stanna upp i läsningen och fundera lite var orden ovan – övertyga – och – ingjuta framtidshopp.

För – funderade jag – vem inom buss- och kollektivtrafiken finns det som övertygar om att det finns ett framtidshopp.
För de inom kollektivtrafiken, och – som jag tycker är ännu mer viktigt – hos de privata bussföretagen.

Till skillnad från riksdagsvalet finns inga olika partier (organisationer) att välja mellan – utan du har bara som bussföretagare (haft) att vända dina förhoppningar till BR, Bussbranschens Riksförbund.
Snart inte det heller eftersom BR vid årsskiftet går samman med Bussarbetsgivarna till det nya förbundet – Sveriges Bussföretag.

Någon som kan ge mig ett exempel på ett trovärdigt ”framtidshopp” för en svensk bussföretagare – skapat av någon inom ”vår” bransch?
Eller peka på någon som givit dig ett framtidshopp?
Eller tips på vem som skulle kunna åstadkomma ett rejält – framtidshopp.
Visst är du, som jag, nyfiken så du kan dö…

framtidshopp

Annonser
Det här inlägget postades i Buss- och kollektivtrafik, Bussföretag och busschaufförer, bussresearrangörer, Bussresor- och busstrafik, Busstidning, Bussturism, Bussturism och bussresenärer. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s