Vissa skillnader…

Jo minsann, det skiljer sig verkligen mellan andra branscher och bussbranschen – funderar jag – när jag läser en notis på nätet:
För på Dagens Industris nättidning kan jag idag läsa en notis om att flygplanstillverkaren Airbus har tecknat kontrakt med ”flygkoncernen Saab” som leverantör av delar till till A350-1000 och att ordervärdet (så här långt) uppgår till 1.1 miljarder kronor. Kontraktet omfattar ”design, utveckling och tillverkning av infästningsstruktur till flygplanets landningsklaffar” – skriver DI.

Landningsklaffar? Vet jag inte så mycket om – men vet att de är väldigt viktiga för att ett flygplan ska kunna landa säkert…
Hur som haver – DI-notisen avslutas med:
A350-1000 har plats för 350 passagerare och räckvidd på 14.800 kilometer.

Kan vi föreställa oss att DI berättar i en notis att underleverantör till Setra ”tecknat kontrakt” och avlutar notisen med: ” Setras nya flaggskepp TopClass 500 S 617 HDH har plats för 52 passagerare och en räckvidd på 1800 kilometer”?
Nähä! Varför inte då då?

Titeln ”Årets svensk” har just delats ut för 20:e gången. Sedan 2006 är det tidningen Fokus som står bakom utmärkelsen. Jag vet att jag flera gånger tidigare snuddat vid tanken på att ”härma” årets svensk genom att skapa någonting liknande för ”folk inom bussbranschen”. Tanken har även förekommit på ”Årets bussresearrangör” – då med den inriktningen att ”utmärkelsen” där skulle ges till någon person som åstadkommit något ”revolutionerande nytt”.

Även vid denna morgons frukost – när jag läste morgonens Fokus –  återkom samma fundering ”tänk om vi skulle”. Men tanken försvann snabbt när jag läste vad Fokus skriver:
”För att bli Årets svensk räcker det inte med att synas i medierna. Det krävs enligt grundkriterierna »extraordinära insatser som bidragit till att förändra det svenska samhället på ett sätt som kommer att påverka svenskarna i dag och/eller i framtiden«. (min fetmarkering)
Och så här skriver Fokus – bara för att du ska få en hum om vad som krävs…
 ”Årets mottagare av utmärkelsen uppfyller kriterierna genom sitt livsverk, Centrum för rättvisa.
I Johan Anderbergs reportage framstår Gunnar Strömmer som närmast besatt av den enskilda människans fri- och rättigheter. Han har försakat en politisk eller juridisk karriär för att med gratis juridisk hjälp bistå dem som hamnat i tvist med stat, kommuner eller myndigheter”.
Och är man sådan hamnar man på Fokus omslag.
Fokus

Kan vi föreställa oss att vi skriver:
”För att bli Årets Busspersonlighet räcker det inte med att synas i medierna. Det krävs enligt grundreglerna ”extraordinära insatser som bidragit till att förändra den svenska bussbranschen på ett sätt som starkt positivt kommer att påverka branschens framtid.”?

Nähä! Varför inte då då?

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Fredagsmys?
Kollade just på en reklamsnutt för ett flygbolag och suckar avundsjukt. För – funderar jag – tänk om ett svenskt expressbussföretag skulle hitta på att göra någonting liknande (att stjäla andras idéer är att vara kreativ). Fast inte använda några av de mest kända idrottsstjärnorna som ska bräcka varandra utan  (för svenska förhållanden) någonting ännu mer ”säljande” – låt säga – Lill-Babs och Kicki Danielsson som bräcker varandra genom att posera på (för svenska förhållanden) de mest efterlängtade platser som – eeeh – GK:s i Ullared, Skansen, Vasa muséet, bland publiken på Bingolotto osv…
Det turkiska flygbolaget har i skrivande stund haft 70 miljoner ”klick” på sin film på YouTube.
Bräcker ett svenskt bussföretag lätt – väl? Med kvinnor i huvudrollen…

Du kan – om du vill – lämna kommentar här nedan…

Annonser
Det här inlägget postades i Buss- och kollektivtrafik, Bussföretag och busschaufförer, bussresearrangörer, Bussresor- och busstrafik, Busstidning, Bussturism, Bussturism och bussresenärer. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s