Till tidens ände…

Är  man i mediebranschen så vet man väl vem Jan Scherman är –  ”Mannen som byggde ut TV4” som tidningen Resumé skriver…
Scherman är intervjuad i Resumé av Leif Holmkvist och det är intressant att läsa för ”mediafolket” eftersom Scherman inte drar sig för att föra ut ”obekväma tankar” kring TVs och tidningarnas framtid.

Lite av Schermans ”funderingar” tycker jag att man kan överföra även till bussbranschen. Kanske även till kollektivtrafiken.
Låt oss se vad jag kan hitta på…

– Under hela den industriella perioden har förändring betraktats som ett hot, en risk snarare än en möjlighet. En risk möter man ofta med någon sorts strutspolitik. Man vill inte se riskerna, utan stärker det man har och hoppas att förändringen inte ska beröra just dig. Varje tekniskt system har försvarats, väldigt få har vågat pröva nytt.

Mmm – mycket tänkvärt. Borde i alla fall vara även för dem inom buss- och kollektivtrafiken.
Scherman säger också: ”att förändringar inte styrs av anonyma och mystiska krafter, utan av ett konsumenttryck.”

Finns där något konsumenttryck av dignitet bland kollektivtrafikesn resenärer?
Inte mycket nu va? Men vem vet det kanske kommer starkare snarare än  vi (jag) kan ana. För som Jan Scherman säger:
”Först var vi som gjorde innehållet kungar, sedan styrde och ställde distributörerna, nu är det konsumenterna. De har en helt annan makt över valen”.
Och varför skulle de t ex då inte välja en allt bättre, snålare, miljövänligare bil framför en ”allt … kollektivtrafik”. Du får fylla i resten själv…

Och  Scherman vidare:
– Det är inte svårt att hitta argument för att tidningarna eller lineär tv ska vara kvar till tidens ände. Men så blir inte utvecklingen. Fast attityden ligger som en tung våt filt över medierna liksom över andra branscher som vägrat inse att konsumenternas behov förändrat sig. (min fetmarkering)

Som mitt (stackars Posten) – jag – som i år inte skickat de sedvanliga 10-15 Julkorten via snigelposten men distribuerat många ”egentillverkade” via e-posten och spritt vida omkring.

Nå – vad tror du buss- och kollektivtrafikens ”argument” är för att den – i nuvarande form – ska vara kvar till tidens ände? För det tror den väl säkert.
Samma gamla klyschor som nu?

tuktuk

Den som har en lever får se.
Både detta – och annat…  🙂

Annonser
Det här inlägget postades i Buss- och kollektivtrafik, Bussföretag och busschaufförer, bussresearrangörer, Bussresor- och busstrafik, Busstidning, Bussturism, Bussturism och bussresenärer. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s