Champagne inspirerar…

I SvD 29 december läser jag en intressant recension av en bok som har titeln Dricken dödlige. Bokens innehåll är en hyllning till champagnen och den som läst boken är Carl-Johan Malmberg. författare och kritiker på SvD – och som ingressen säger: låtit sig ryckas med i en 200-årig hyllning till champagnen.

Bokens författare är Richard Juhlin som är – skriver Malmberg ”Inte bara Sveriges utan världens främste kännare av champagne”.

Jag själv är ingen champagnedrickare alls och har noll förstånd om denna ädla drycks förträffligheter. Ett glas varje Nyårsafton är inte mycket till grund för att bygga sin uppfattning på…
Nåväl – det är en mening i texten som får mig att sent denna kväll återstarta datorn för att förmedla (ytterligare) en fundering. Så här säger bokens författare:
Champagne är livsnjutningens främsta redskap och jag är dess budbärare.

Där tänkte jag – Vad är kollektivtrafikens främsta redskap?
Och fortsatte – jodå, påverkad av ett glas formidabelt rött – vem är dess budbärare?

Tänk – funderade jag plötsligt – tänk om någon vill kosta på sig att ge ut en ”bok” om den svenska kollektivtrafikens födelse och fram till i dag.
Kanske det beror på det goda Amaronevinet, eller kan det vara som man brukar säga ”när fan bli gammal bli han religiös” – men jag tycker att den svenska kollektivtrafiken är förtjänt att hyllas rejält.

Tänk – tänkte jag – om någon ville ta initiativet (och fixa fram pengarna för arvode till skribenterna/fotograferna) till att skapa denna ”bok” genom att leta fram de kunnigaste personerna med den bästa kunskapen om detta – och låta dem skriva denna ”berättelse”. Thomas Johansson, Ulo Maasing, Mats Karlsson (Karlskoga) och Staffan Sävenfjord är några skribentnamn jag spontant kommer att tänka på. Jodå, det finns många fler och kanske man man kan dela upp boken i både  ”tidsperioder” och/eller på  ”specialkunskaper” på olika författare i olika kapitel.
Med bok här ovan menar jag egentligen inte en bok tryckt på papper utan låta framställa en ”pdf-bok” (kostar knappt någonting att producera) som skulle ställas gratis till den svenska allmänheten via internet. Som därifrån kunde laddas ner till den egna datorn och läsas i det tempo man själv vill.
Eftersom där vid en pdf-bok  (knappt) uppkommer några tryck- eller distributionskostnader kan ju boken bli på ”hur många sidor som helst”

Den svenska allmänheten är nog i gemen bara ljumt intresserad av kollektivtrafik men om boken skrivs mer som en – spännande och intressant berättelse än en redovisning – och dessutom erbjuds gratis tror jag den skulle få stort genomslag – med hjälp av rätt marknadsföring.

Märkligt – men champagne kan tydligen inspirera till nya tankar även hos en inbiten vindrickare.  Skål då!  🙂

champagne

Annonser
Det här inlägget postades i Buss- och kollektivtrafik, Bussföretag och busschaufförer, bussresearrangörer, Bussresor- och busstrafik, Busstidning, Bussturism, Bussturism och bussresenärer. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s