Februarimåndag…

I morgonens Näringslivsdel i SvD läser jag en mening som inte riktigt vill lämna mig någon ro. Så här står det:
”Etablerade branscher saknar ofta innovation i sitt DNA”.
Den meningen står i en artikel av Josefin Jakobsson där hon gisslar bankerna för att vara urdåliga på att förnya sig. Dags att bankerna blir lika smarta som kunderna – säger rubriken.

Varför gör de ingenting? – frågar Josefin Jakobsson, och svarar sig själv med ”Svaret är förmodligen detsamma som till varför skivindustrin inte utvecklade Sportify och H&M aldrig varit pionjär inom e-handel” – och lägger så till min fetlagda mening här ovan.

Nog är väl buss- och kollektivtrafiken väl etablerade branscher – vågar jag tycka. Men f-n vet om jag vågar föra ut någon egen åsikt om vad jag anser om deras ”innovation i sitt DNA”.
Och jag är kanske inte heller rätt person att komma med någon åsikt i ämnet – enär – jag har mycket grunda kunskaper om att vara bussföretagare, bussresearrangör  eller att vara kollektivtrafikresenär. Och ler lite snett lär jag kan konstatera att jag – varje år – flyger oftare till London än jag utnyttjar den svenska kollektivtrafiken. Förutom att jag – årligen – gör minst ett par bilresor till Storbritannien – för att ( i eget lugnt tempo) få uppleva lite kultur, slott och vackra trädgårdar. Men aldrig har bokat en turistresa med buss.

Nå – i ärlighetens namn – denna ”skillnad” beror huvudsakligen på min ”personlighet” som inte passar in så bra i stora sällskap – som (mest) vill sjunga och umgås i bussen och äta gemensam middag om kvällen…
Och undrar om jag inte har en (smått) likasinnad här…

A propos flygresor så ser jag att Näringslivsdelen i SvD finner det angeläget att berätta om att det är en ”Knivig sits för nordiskt flyg” och i ingressen kan jag läsa:
”Konkurrensen på den nordiska flygmarknaden blir allt hårdare. Det konstaterar de tre stora nordiska flygbolagen. Men utvecklingen skiljer sig starkt mellan dem och trots det pressade läget fortsätter Norwegian att lägga beställningar på nya plan och bygga ut kapaciteten.”

flygsiffror

Minsann – och hur är då läget på den nordiska kollektivtrafikbranschen då?
Kommer den att bygga ut kapaciteten?
Undrar ingen.
I alla fall inte de stora dagstidningarna eller annan media med hygglig stor genomslagskraft hos allmänheten.

Håhåjaja – det har sina sköna sidor att vara nybliven pensionär. I april siktar jag på en 4-dagars tripp till London – med Norwegian – och mitt favorithotell Blakemore Hyde Park. I maj en bilresa till Skottland med vännen Leif Persson – och dessutom – TADA – hinna med en två dagars bussresa med Palm & Gyll till Oslo för att ge mina norska gener en liten belöning i form av ett 17-maj-firande…

Av ingen anledning alls:
Rasist jag? Aldrig i livet – jag avskyr att vara sist…

God fortsättning på denna – i Kolsva – smått vårlika måndag…

Annonser
Det här inlägget postades i Buss- och kollektivtrafik, Bussföretag och busschaufförer, bussresearrangörer, Bussresor- och busstrafik, Busstidning, Bussturism, Bussturism och bussresenärer. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s