Vad tycker – DU?

Läser en intressant text på tidningen Resumés hemsida där jag knycker en del ”påståenden” som (där) gäller människor men som jag själv tycker även kan överföras på företag-branscher. Fredrik Hillerborg har skrivit texten.
Då kör vi:
”Alla har vi behov av att bli sedda och omtyckta av vår omgivning. Vad vi pratar om med andra påverkar vad andra kommer tycka om oss. Att berätta roliga historier inför folk på en fest kan leda till att folk tycker man är rolig. Att berätta häftiga eller intressanta saker kan få folk att tycka man är en häftig eller intressant person o.s.v. Så det är inte så konstigt att folk föredrar att dela med sig av saker som får dem att uppfattas positivt istället för att dela med sig av saker som får en att uppfattas som tråkig eller ointressant.” (min fetmarkering)

Nu kommer frågan – tycker du att buss- & kollektivtrafiken eller bussturismen – agerar enligt ovanstående?

”Vad det handlar om är att beröra, att få läsaren exalterad/upphetsad. Material som får rejäl spridning är de som lyckas skapa starka känslor. Helst ska pulsen stiga. Det räcker alltså inte med att tittarna blir belåtna eller lite ledsna. Starka känslor för människor samman och blir ännu starkare när vi upplever dem med andra. Det är därför vi gärna delar ögonblick och upplevelser, och i praktiken även artiklar som väcker starka känslor. Att dela känslosamma klipp blir lite som ett socialt kitt, för att upprätthålla och stärka relationer.” (min fetmarkering)

Nu kommer frågan – tycker du att buss- & kollektivtrafiken eller bussturismen – agerar enligt ovanstående?

Nix – jag tänker inte skriva dig någonting på näsan men skulle bli en aning nedstämd om du reagerade med att (sedvanligt) tycka – ”så där kan man väl inte jämföra”…

17.50 – Hm – hör jag mig själv mumla när jag just tagit del av att:
”Personbil är det dominerande färdmedlet med 71,1 procent av alla resor. Tåget har 9,9 procent och reguljärflyget 7,9 procent av marknaden. Charterbussen har endast 1,3 procent av de totala resorna, en minskning trots att resandet i absoluta tal har ökat från 1 847 000 resor i fjol till 1 987 000 resor i år.
Den största resenärsgruppen för bussresor är i åldern 15 – 29 år.”

Siffror som just redovisats på TUR-mässan i Göteborg.

Men Herre G… Futtiga 1,3 procent.
Snacka om att här finns plats för en frifräsare till bussresearrangör med lust att bli en branschens like till Ikea eller H&M. Nå – kanske inte till storlek och ekonomisk omsättning – utan jag menar nog då mer som ”nytänkare”som därmed kan bli stora i en ”gammal bransch” som stultar på i gamla fotspår.
Nix – jag har inga som helst visionära tankar eller förslag att komma med – enär jag inte tillhör den grupp resenärer som – enligt samma redovisning säger:
”Högst på listan för syftet med bussresan är att ”Uppleva gemenskap med andra” och ”Åka på idrottsresor”
Hm kanske en lite vision ändå – om jag såg erbjudanden om bussresor för ”eremiter” skulle jag ganska säkert bli nyfiken
Inga gemensamma middagar, bara enkelrum…

Å andra sidan är jag inte sämre än jag kan tumma lite på mina ”regler” tänker jag när jag läser den här annonsen på SvD. Middag med vinprovning på S/S Stockholm.
Dessvärre passar inte kommunikationerna mellan Köping och Stockholm att jag bokar mig en resa – sista tåget från Stockholm till Köping avgår 22.24 vilket inte passar med tiden för återkomsten för båtresan. Och att ta den egna bilen är ju inte att tänka på efter en vinprovning – väl?

Men om en bussresearrangör var medarrangör – där bussresa från/till Köping ingår – skulle jag mycket väl kunna tänka mig boka en sådan resa – även om den då blev lite dyrare…

Annonser
Det här inlägget postades i Buss- och kollektivtrafik, Bussföretag och busschaufförer, bussresearrangörer, Bussresor- och busstrafik, Busstidning, Bussturism, Bussturism och bussresenärer. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Vad tycker – DU?

  1. Kul att du uppmärksammade mitt inlägg! Men du stavade fel på mitt namn 😉

  2. Aj som f-n – fort men fel – som nu är korrigerat…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s