Bra service…

Bra service – är en alldeles för mesig rubrik. Nedanstående handlar om utmärkt bra service…
Denna onsdag var jag Torsten Hallberg (chefredaktören för Busstidningen) behjälplig när han skulle inhandla en sprillans ny Mac-dator. Torsten är oerhört duktig på många, många olika områden – men kunskapen om datorer är ännu så länge inte på topp på detta område.

Nåväl en 27 tums ”BamseMac” skulle inhandlas plus inköp av de senaste versionerna av programmen InDesign (layout-program) samt Photoshop (grymt bra bildbehandlingsprogram) och ordbehandlingsprogrammet Word – så vi begav oss till Apple Store i Täby – norr om Stockholm.

Träffade en ung man med stort leende som undrade om han kunde ”stå till tjänst”:
På detta svarade vi förstås jakande och jag förklarade vad vi var benägna att inhandla.
Hm, sade den unge mannen, önskad dator fanns på lager – och programmet Word – men de båda andra önskade programmen sålde de inte. De fick inhandlas någon annanstans och installeras genom nedladdning via Internet.
Två trötta ”gamlingar” – måste ha sett totalt ned- och utslagna ut (och suckade nog ljudligt) för han tittade vänligt leende på oss och sade de förlösande orden:
”Vi brukar aldrig göra det men jag kan hjälpa er att hämta hem och installera båda programmen”.
Lottovinst? – ja ja för all del – man blir väl glad över en sådan också…
sjuk jord

Och så hämtade den leende unge mannen en sprillans ny dator från lagret – packade upp och anslöt den till internet. Installerade de program som följer med en Mac och satte i gång.
Atomfysik? Ja ja – vad jag förstod av vad Applesäljaren åstadkom när han först hjälpte oss att inhandla programmen från Dustin för att sedan installera dem i nya datorn så var det f-n i mig inte långt från Atomfysik.

En gång i tiden – när jag installerade program i min egen dator fick man en program-cd och ett ”installationsnummer”. Så satte man in skivan i datorn – ombads fylla i installationsnumret och trycka på installera. Sedan gå och fika en kvart medan datorn skötte sig själv och gav ifrån sig ett litet muntert tut när installationen var klar.

Icke så i dag. Även denna mycket datavana person blev brydd på vissa ställen och en gång fick han till och med ringa till ”en support i Indien” för att få hjälp att komma vidare med installationen.
Han höll säkert på över en timme för att fixa till det här – och ursäktade sig emellanåt med ”Jag har aldrig gjort det här tidigare” – men så plötsligt var allt på plats – och fungerade…

Allt utan extra kostnad.
JulaftonBah! – vad är den mot en onsdags-eftermiddag hos Apple Store i Täby…

Att köpa en ny dator är ungefär som att köpa en ny buss – tänkte jag på bilresan hem till Kolsva. Det är vad du använder dem till – vad du erbjuder dina medmänniskor för upplevelser – som åstadkommer ekonomisk framgång.
Fick jag i alla fall för mig – när jag passerade Enköping…

 

Annonser
Det här inlägget postades i Buss- och kollektivtrafik, Bussföretag och busschaufförer, bussresearrangörer, Bussresor- och busstrafik, Busstidning, Bussturism, Bussturism och bussresenärer. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s