Har man sagt…

Normalt är jag mycket förtjust i måndagar – men denna har ännu inte fått mig att bli särskilt spirituell. Medan jag väntar på att nya funderingar ska uppenbara sig kan jag ju ta med några rader som andra nyligen har för fram.
Jag börjar med Lars Josefsson, tidigare vd för Vattenfall – som i en lång intervju i Dagens Industri bl a säger detta:

”Alla i Sverige vill slå sig för bröstet som miljökämpar. Då klarar man inte spagaten att Vattenfall ägnar sig åt en marknad som är full av fossil energi. Man frågar sig inte om Vattenfall kanske är en bättre ägare än andra och genom sina ambitioner kanske kunde berätta världens bästa story.
Utsläppen går ju inte ner bara för att Vattenfall säljer den fossila verksamheten till andra.”

Och vidare:
”Man uttrycker något slags önskan att världen inte ska se ut som den gör. Man vill inte konfronteras med obekväma fakta, vill inte bli störd. I praktiken är denna beröringsångest till skada för miljöarbetet”, säger Lars Josefsson.

Mmm – tänkvärt. Kanske speciellt för alla ”överengagerade” miljöaktivister…

Påsken är ju en stor religiös högtid – och jag hajar till när jag i Resumé ser rubriken ”Vem vill vara Jesus?” Men ler lite när jag läser vad Hèléne Hernmark Olsson skriver i ämnet ”Syns man inte finns man inte”:
”Synlighet är dagens ord!! För vem vill vara som Jesus?
En person som alla har hört talas om, men ingen har sett.”

Nix – inger personlig kommentar från mig där. Vaknade nämligen med en känsla av att idag ska jag mest vara snäll – eller åtminstone neutral…
Kan vara förklaringen till mina idag egna uteblivna funderingar.

Men kanske jag kan berätta att jag i söndagens SvD läste en tankeväckande artikel som har rubriken ”Ny image guldgruva för LKAB”. Läs artikeln här

Men jag tar mig i alla fall friheten är kopiera några rader jag tycker är särskilt läsvärda:

”Att locka nya grupper potentiella medarbetare är a och o för framtiden. Och gruvjätten är på god väg. Intresset har exploderat. De senaste tre åren har LKAB gått från cirka
3 000–4 000 ansökningar per år till 20 000 per år.

Vad är hemligheten?
– Ett viktigt första steg har varit att sudda ut en gammal syn på vad ett gruvjobb kan innebära, som att det är lika med tungt, smutsigt och alltid kräver muskelstyrka.
– Vi har vässat bilden av vad det innebär att göra karriär hos oss. Det finns fortfarande vissa tunga roller som kräver fysisk styrka, men det är liten del av alla jobb, säger Grete Solvang Stoltz och tillägger att företaget bokstavligt talat har ändrat sitt bildspråk.
– Förr visade vi mycket maskiner, och det var mörka bilder. Nu lyfter vi fram människor på ett annat sätt.”

Visst kan man väl – när man läser detta – fundera en smula över – Vad finns det för gammal syn inom buss- och kollektivtrafiken som kan behöva suddas ut?
Och – Hur vässar man bilden av karriärmöjligheterna inom branschen?
Och – hur ser branschens bildspråk ut? Behöver det filas lite på?

Sista funderingen får mig att glida över till en artikel – också i SvD – där journalisten Ola Wang skriver en lång artikel om kulturen i Kina.
Citerar: ”Landet kommer aldrig att komma upp i amerikanska, eller ens europeiska nivåer av sammanlagd kulturell styrka.
Censuren är en av flera orsaker till det. Förutom att skapa ett torftigt och begränsat språk så blockerar den traditionella framgångsrecept för framgångsrik underhållning.
Censurnämden ogillar filmer med sex, droger och våld.”

Jo minsann – den politiskt korrekta överheten (de styrande) gillar inte samma saker som ”folket” – och då erbjuds alltid  – ett onödigt trist liv – i alla fall för folket…
Vilket i sin tur får mig att citera vad (hur) mer exotiska människor beskrev våra tidigare svenska matvanor:
”Utan kryddor och läckerheter stillade de sin hunger”.

Nu orkar du inte mer va?
Bara en sista grej – vad Tove Lifvendah avslutar sin krönika i söndagens SvD med.
”Använd fantasin och kreativiteten till att bygga det kapital som ni behöver. Lär av kollegor i de länder där man kommit längre. Ni är inga inlåsta fåglar. Dörren är öppen. Tanken måste bara våga lämna buren.”

Just – man måste våga lämna buren…

Annonser
Det här inlägget postades i Buss- och kollektivtrafik, Bussföretag och busschaufförer, bussresearrangörer, Bussresor- och busstrafik, Busstidning, Bussturism, Bussturism och bussresenärer. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s