Moraldomstolen…

Denna långfredagsförmiddag roar jag mig med att läsa Peppe Engbergs krönika på Resumés hemsida. Och så har mina ögon öppnats igen för två ord jag nästan glömt bort – mediadomstolen och moralpanik. Om båda kan du läsa i Peppes krönika.
Gör gärna det.

För min del fick jag till ett tredje ord – moraldomstolen – när jag läste Peppes funderingar. För jag kom att tänka på att det var precis vad BR gärna ägnade sig åt när de – lika lustfyllt som prästerna en långfredag – bjöd moralpredikan för oss medborgare.
I BRs fall ”moraliska pekfingrar” för att vi inte bättre utnyttjade kollektivtrafiken – företrädesvis med buss då.
Det återstår så för medborgarna att få veta hur Sveriges Bussföretag kommer att agera.

Kommer på att mitt eget intresse av att få veta det – ligger på ungefär samma nivå som mitt intresse för religion. Det vill säga runt noll.
Men Peppe Engberg kan jag inte sluta följa…

Inte heller vill jag missa att läsa tidningen Resumé där jag ständigt hittar tankeväckande läsning. Som när jag i dag i en blogg läser:
”Han är en av de mest spännande – och underhållande – företrädarna för vår bransch och visar gärna vilken nytta reklam och marknadsföring kan skapa för samhället i stort (och inte bara för annonsörer).”
Förresten står där också några rader om:
”Bob Hoffman är en amerikansk reklamveteran som bloggar under namnet – the Ad Contrarian – och som ofta agerar djävulens advokat och provocerar med sina åsikter.”
Sådant kan jag känna viss sympati för…
(Men det gör man tydligen inte på bussmagasinet.se – där man undviker att släppa fram tre ”kommentarer” jag gjort till tre olika artiklar.)

musik

Visst är det lätt att när man läser sådant att få funderingen ”Om vem inom buss- och kollektivtrafiken kan man säga detsamma?” Eller är bara hos mig?
Hen är en av de mest spännande – och underhållande – företrädare för vår bransch och visar tydligt vilken nytta och glädje buss- och kollektivtrafiken är för samhället i stort – inte bara för bussföretagare.

Visst vore det väl underbart att få kunna berätta om det.
Fullt i klass med ”Jesus är återuppstånden”.
Men ett Påskägg med ett sådant innehåll finns ännu inte.
Sympathy

Annonser
Det här inlägget postades i Buss- och kollektivtrafik, Bussföretag och busschaufförer, bussresearrangörer, Bussresor- och busstrafik, Busstidning, Bussturism, Bussturism och bussresenärer. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s