Berättelser eller info?

En helsidesannons för en reseupplevelse – i morgonens SvD – åstadkom en stunds funderande.
Annonsens rubrik är för mig mycket lockande och fick mig att mera noggrant läsa vad som erbjöds. Så här står det i rubriken:
En smakrik resa till Normandie – med underrubriken – i impressionisternas fotspår.

En smakrik resa – en aning dubbeltydligt – men lockande. Eller hur?
Häng nu med i vad annonstexten lockar med.
”Claude Monets underbara trädgård i Giverny med de flitigt avmålade näckrosorna blir introduktionen på resan. Den pittoreska hamnstaden Honflur var ett populärt tillhåll för impressionisterna och i Rouen målade Monet av katedralen i olika ljus.
Bussen går genom ett böljande grönt landskap där bondgårdar, pampiga korsvirkeshus och slott syns här och var. Feta svart- och vitspräckliga kossor betar på ängar; detta är ju smörets, gräddens och ostarnas land. Vi njuter av goda franska ostar, cider och calvados.
I den fina gamla staden Bayeux ser vi den långa broderade linneduk från 1000-talet som skildrar Wilhelm Erövrarens erövring av England.
Normandies kust bjuder minnen från de allierades landstigning i juni 1944 men också på annat. Vi besöker en ostronodling för att smaka på den uppskattade delikatessen. En av måltiderna serveras på La Couronne. Frankrikes äldsta restaurang med anor från 1300-talet.

En sådan njutbar förföriskt berättande text som väcker den egna fantasin – miltals från all den dödtrista information som erbjuds att läsa i de svenska bussresekatalogerna. Som:
”Avresa på morgonen söderut med lämpliga raster. Vi åker genom Danmark och når snabbt Rödby där vi tar färjan till Puttgarden i Tyskland. Övernattning på på hotell XX i Lübeck där gemensam middag intages”.

De båda organisationerna Sveriges Bussföretag och Sveriges Bussresearrangörer säger sig måna om den svenska bussturismen. F-n vet – men jag vill i alla fall starkt mena att de i så fall totalt saknar den absolut viktigaste delen. Att hjälpa bussresearrangörerna att åstadkomma – för resenärerna – lockande bra bussresor.
Som t ex att ordna skrivarkurser i ”Konsten att skriva förföriska berättelser om sina bussresor”.
För – som jämförelse – inte lockar en restaurang med annat än ”njutningsfulla smakupplevelser i skön miljö.”
Mycket sällan att de skriver: ”Besök vår restaurang. Vi har miljövänliga diskmaskiner i vårt kök som har halkfritt golv. Dessutom är vi miljöcertifierade och vår personal har genomgått av facket godkända charmkurser.”

Du hajar skillnaden va?
Självklart – trist bara att inte fler inom bussturismen gör det.
Är det inte dags för lite mer av:
gladerbuss
Bild: BW

PS
: Tänk om det fanns lite av sådant här skrivande – typ – inom buss- och kollektivtrafiken. Någon som vågar/kan ställa besvärliga frågor och…

Annonser
Det här inlägget postades i Buss- och kollektivtrafik, Bussföretag och busschaufförer, bussresearrangörer, Bussresor- och busstrafik, Busstidning, Bussturism, Bussturism och bussresenärer. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s