Bussturism…

Det finns en del saker som förvånar mig – och bussturismen tillhör emellanåt dessa. Kanske mest för att jag inte förmår att begripa att det går att få så många resenärer där det det under en 7-dagarsresa (till Paris) synes vara helt OK att tillbringa fyra av resdagarna sittandes i en buss på ”Autobahn”.

Kring detta ”ämne” har jag i dag käbblat med vännen Toni Schönfelder, som är ordförande i (föreningen ?) Sveriges Bussresearrangörer. Jag skrev ju här den 19 mars ett inlägg som hade rubriken ”Lusten till Amsterdam” – där Toni tycker jag gör fel som jämför en arrangerad bussresa dit med en egen komponerad Amsterdamresa med flyg. Som blev betydligt billigare för i stort samma upplevelse –  minus 4 dagars busstransport då.
”En en felaktig jämförelse, flyga till en destination som Amsterdam och jämföra detta med en bussresa! Det kan man inte.”
Kommenterat på det kamratliga umgängessätt (jag gillar det) vi har med bl a:
”Men tillåt mig säga du har fel – totalt åt helvete fel, kan det bli tydligare?”
”Bjarne, nu har du fått frostproppar i blodomloppet?”

OK – jag valde då att jämföra med en 7-dagars bussresa till Paris – med samma arrangör. Och sände Toni följande rader:

När jag skrev min smått ironiska betraktelse över ”Lusten till Amsterdam” – så var det med tanken att just resmålet Amsterdam var det som var resans huvudupplevelse. De resdagar (4) som inledde och avslutade den resan påminner om denna Parisresa.
Som ser ut så här
.

Paris
7 dagar (7790 kr)

Dag 1. Till Hannover
Avresa på morgonen till Helsingborg med lämpliga raster. Kort färjetur till Helsingör och senare från Rödby till Puttgarden. Vi fortsätter till vårt Hotel i Hannover  för middag och övernattning.

Dag 2. Hannover-Paris
Idag passerar vi Ruhrområdet innan vi kommer in i Belgien, passerar Liège och anländer på kvällen till Paris. Vi installerar oss på Hotel XXX, där vi skall bo 4 nätter. Hotellet ligger nära Montmartre i norra Paris. Middag på hotellet. (77 mil)

Dag 3-5. I Paris
Vi börjar vistelsen i Paris med en stadsrundtur (exkl.), där vår guide visar oss det bästa av Paris. Triumfbågen, Eiffeltornet, Notre Dame, Sacré Coeur och Champs Elysées glider förbi bussfönstret.
Sedan finns det gott om tid att utforska staden på egen hand. Louvren, med sin ikoniska glaspyramid, inhyser Leonardo da Vincis Mona Lisa och en stor samling av välkänd  konst från Frankrike och resten av världen. För köplystna finns varuhusen Lafayette och Printemps såväl som ett otal specialbutiker och gallerior att upptäcka. Strosa omkring på gator och torg, slå dig ner vid en bistro, beställ en café au lait och en croissant och gör som fransmännen – njut av livet!

Vi gör en halvdagsutflykt till Claude Monets berömda trädgård i Giverny för att uppleva den underbara atmosfären av blommor och doftande kryddor (exkl.). Vill man ta sig till Disneyland Paris, nöjesfältet för alla åldrar som ligger 3 mil öster om Paris, så gör man det bäst med lokaltåg (exkl.).
På kvällen väntar en utflykt till Sacré Coeur med middag (exkl.) och för de showsugna ett besök på ”La Nouvelle Eve” (exkl.).

Dag 6. Paris-Hannover
Efter frukost tar vi farväl av Paris för denna gång och kör åter mot Tyskland och Hannover. Middag och övernattning på XXX Hotel****. (77 mil)

Dag 7. Till hemorten
Hemresa via Puttgarden-Rödby och Helsingör-Helsingborg till våra hemorter.

”Det jag svarade dig på var en felaktig jämförelse, flyga till en destination som Amsterdam och jämföra detta med en bussresa! Det kan man inte”.

Kan man inte? Varför då?
Av en 7-dagarsresa utgör själva reseupplevelsen i Paris av tre dagar. Övriga fyra dagar 1+2 samt 6+7 är ren transport.
Kan där möjligen finnas någon dold hisnande upplevelse under de resdagarna jag inte begriper mig på?  🙂

Tittar du sedan på vad researrangören erbjuder i upplevelseform så är det jämrans mediokert. Och framför allt – det erbjuder absolut ingenting som inte en flygresenär till Paris – med egen planerad resa – (bättre) själv kan åstadkomma utan minsta besvär. Mycket är inte inkluderat i bussresan utan kostar extra…

Kollade just med Norwegian och deras flygpriser med samma resdagar som bussresan. Pris 2.072 kr tur och retur Arlanda-Orly.
Via booking.com kan jag på samma hotell som bussresearrangören erbjuder – få ett dubbelrum för – 761 kr per natt.
4 x 761 kr = 3.044 kr.
En första sammanräkning – 2 personer på bussresa – 2 x  7.790 kr = 15.580 kr.
Två personer flyg x 2072 kr = 4.144 kr + hotell 3.044 kr = 7.188 kr.

Min begränsade begåvning får det till att en egen bokad flygresa kostar bara hälften så mycket som bussresan. Med i stort samma möjligheter till upplevelser i Paris. Fast den egna bokade stadsrundturen förmodligen i limousine och egen svensktalande guide…
Kan man inte tro att det – prisskillnaden – dessutom ger (ekonomiska) möjligheter till en ”annan typ av upplevelser” än gemensamma kvällsmåltider på hotellet?

Jodå – det finns flygrädda människor och kanske det rent av finns de som tycker att en av livets höjdpunkter är att få sitta i en buss i två dygn (åt vardera hållet) och ta en ståfika på en rastplats – vid  t ex en Parisresa. Men jag tänker mig då förstås mera en person – ”som jag” – som om jag inte väljer flyget för en ”snabb upplevelseresa” hellre sätter mig i den egna bilen för att på egen hand få strosa runt i 14 dagar på Skotska landsbygden. Där det egentligen är själva resan/bilkörningen som är det (upplevelsen) som får mig att åka iväg.

En liten utvikning där – men vid något tillfälle kanske du kan förklara för mig vari själva njutning med en bussresas (många) transportdagar består av. Något måste det ju vara (utanför flygrädslan) som får folk att boka en bussresa.
Minns dock vad jag tidigare skrev:
Folk kanske tycker att det är en upplevelse när de får sätta sig i en buss för en färd på Autobahn.  Och att under resan underhålla sig med frågesport, sjunga allsång och glo på en kul video med ”Mr Bean”.
Så icke jag…

Fel jag? Icke – men kanske en avvikande åsikt om Parisresor…

Det är nog bäst att jag klart för fram att jag givetvis inte har något emot dagens bussresor i turistbuss och önskar dem all framgång – det är bara det att de – med det innehåll de har i dag – inte vänder sig till mig.

Men jag föreställer mig inget annat än att vännen Toni Schönfelder (snart) fullständigt kommer att mosa både mig och mina argument – med övertygande sakliga argument för bussturismens förtjänster och fördelar – som kanske kommer att inledas med ungefär:
”Men tillåt mig säga du har fel – totalt åt helvete fel, kan det bli tydligare?”

bw.skylt.3

Annonser
Det här inlägget postades i Buss- och kollektivtrafik, Bussföretag och busschaufförer, bussresearrangörer, Bussresor- och busstrafik, Busstidning, Bussturism, Bussturism och bussresenärer. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s