Bussbranschen ett föredöme

Hm – på senare tid har det märkligt nog blivit så att jag inte fått någon inspiration – utifrån – som taggat mig att skriva några rader.
Men kanske jag i alla fall kan få ”underhålla” er med en liten personlig berättelse som (delvis) hyllar den svenska bussbranschen.
OK – den 9 juni flyttar jag från Kolsva till Vingåker. Huset i Kolsva – som jag sålt – har en defekt som består av en decimeterstor spricka i golvet i våtrumsmattan i ett duschrum. Vilket jag förstås lovat köparen att åtgärda.
Så i mitten av april vända jag mig ett företag i Köping för att få hjälp med detta.
Var mycket tydlig med att jobbet måste vara klart innan jag flyttade.
Inga problem – vi kommer i mitten av maj och fixar detta.
Den 18 maj tittade jag in hos företaget och undrade ”när kommer ni?”
Den vänlige mannen svarde ”Jag ska genast prata med golvgubbarna och återkommer snarast med besked”.
Den 27 maj besökte jag företaget igen – och krävde (i något irriterad ton) svar på hur de skulle lösa sitt utlovade jobb.
Fick till svar en axelryckning från den jag pratade med plus ”jag vet inte”.

Då – höjde jag rösten något och framförde åsikten att de – enligt mig – var ”urusla i sitt kundbeteende”.
Vilket fick ägaren av företaget att komma rusande och förklara ”att vi har minsann så mycket att göra att vi håller på att jobba ihjäl oss och nu du får fan i mig ingen hjälp av oss”.
Tydligen inte van vid att en kund ställde krav utan – mest – bugade i tacksamhet för att de kom överhuvudtaget för att göra utlovade jobb. Om än tre veckor för sent…

Då framhöll jag –  dels – om hur jag i 30 år levat med absoluta leveransdagar (deadlines) till tryckeriet för vår tidning Där det inte fanns några som helst godtagbara ursäkter för att inte hålla leveranstiden. Med den lilla brasklappen att jag var inte helt säker på vad som gällde vid eget (mitt) dödsfall.
En humor som gick honom helt förbi…
Men framför allt berättade jag om den bransch som har ”världens bästa kundmoral” dvs bussbranschen.
Berättade om: ”Om du har bokat en buss hos ett bussföretag och så går deras buss sönder kvällen innan de ska köra din bokade resa så händer det A l d r i g (jag var väldigt tydlig där)  att bussföretagaren ringer upp kunden och sägerJag är ledsen men vår buss har gått sönder så vi kan inte komma i morgon som vi lovat – du får vända dig till annat håll”.
Det problemet löser den svenska bussföretagaren genom att ta hjälp av en kollega som då övertar körningen. För att förtydliga detta unika så sa jag – detta gäller till 110 procent.

Då fick jag veta att – minsann – så går det inte till i Golvbranschen och han fnös ljudligt över den bisarra tanken att ta hjälp av en kollega om det blev problem för dem själva att klara utlovat jobb – och smet in på sitt rum igen…

Ett elegant exempel på hur ett företag kan ordna ett uppkommet kundproblem – bara genom att säga en klagande kund ”Du får ingen hjälp av oss”.

Och vips är problemet borta.
I alla fall för KAK Golv AB i Köping.

Så här – några dagar efter denna incident – har min beundran för den svenska bussbranschen ökat betydligt…

Annonser
Det här inlägget postades i Buss- och kollektivtrafik, Bussföretag och busschaufförer, bussresearrangörer, Bussresor- och busstrafik, Busstidning, Bussturism, Bussturism och bussresenärer. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s