Rubriker som…

Till morgonfikat slukar jag som vanligt morgontidningar. Ser ett par rubriker som på något sätt påverkar mig – utan att jag riktigt kan peka på vad det är.
utan.humor2

Du som varit med här ett tag vet att en av mina mest ”tjatiga åsikter” är att det totalt saknas humor inom buss- och kollektivtrafiken. Jag håller till 100 procent med vad rubriken säger – att det är svårt (för mig personligen) att leva utan humor – men vill gärna göra tillägget att min personliga uppfattning är den att det även ”är lättare att få framgång för ett företag (bransch) om den/de förmår visa på lite humor och lite distans till sig själv genom att t ex visa (bjuda) på lite självironi.”
Eller lite begåvade ordlekar.
(E
n gammal whiskyreklam ”Because day is grey. Night is black and white.”)

När jag skrivit just dessa ord så suckar jag en smula över känslan att bussbranschen och kollektivtrafiken inte verkar vara ett dugg intresserade av att se tillvaron på ett mer humoristiskt sätt. Och minns salig BR som bara förmådde att producera sanningar som de delgav omvärlden i form av pekpinnar.
Kanske var det den tanken som fick mig att reagera på denna rubrik:
sanningen2

Just det – och jag är säker på att sanningen får ett varmare mottagande om den presenteras med en gnutta humor än serveras i form av snörpiga pekpinnar.
Vad tror du?

Kommer så att tänka på en ledartext i SvD i går där bl a artisten Madonna användes som ett exempel. I bildtexten till bilden av henne stod det ”Madonna följer inga trender – hon skapar dem”.
Minns att – när jag läste bildtexten – tanken lite flyktigt flimrade förbi: ”Finns det några trender inom bussturismen? Och finns där någon som skapar nya?”
Jag har inte en aning.
Vad säger du?

Pessimist eller optimist?
Läser en intressant krönika av Jonas Frycklund (i SvD) där jag stjäl några rader jag finner lite kul:
En pessimist ses som någon som tar problem på allvar, medan optimisten ofta avfärdas som en lättviktig spelevink. Pessimisten tar dessutom en mindre risk eftersom alla bara blir glada när han får fel, medan en optimist som får fel blir syndabock och hängs ut som löftesbrytare.

Så länge man har ett val, ska man därför se till att hamna på den pessimistiska sidan i debatter.
Avigsidan för pessimister är dock att de ständigt befinner sig i konkurrens med andra pessimister. Vilka av alla behjärtansvärda problem ska man egentligen prioritera och lägga krutet på?

Kan man känna sig som (vara) en optimistisk pessimist?
Jodå – här sitter en…  🙂

Annonser
Det här inlägget postades i Buss- och kollektivtrafik, Bussföretag och busschaufförer, bussresearrangörer, Bussresor- och busstrafik, Busstidning, Bussturism, Bussturism och bussresenärer. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s