Dålig smak…

lyckas-du

Den här rubriken i morgonens SvD fångade raskt mitt stora intresse och jag började genast läsa vad journalisten Henrik Ennart skriver…
Ingressen börjar så här:
”Ät upp dina grönsaker, de är bra för dig”.
Ett råd som ”jag och andra föräldrar riktat till våra ungar – med tvivelaktigt resultat.”

Så får vi veta att en grupp amerikanska forskare upptäckt att denna vanliga föräldrastrategi är-  helt missriktad.
Läser så: ”Föräldrar som kämpar för att få sina barn att äta mer hälsosam mat verkar vara mer framgångsrika om de bara serverar maten utan att säga något om den.”

Denna tanke har de amerikanska forskarna fått genom ” fem olika tester” med barn i ålder 3-5 år.
Låt oss inte gräva ner mer i det men det som fick mig att starta datorn denna varma dag var ett ”konstaterande” i slutet av SvD-artikeln:
”Forskarna menar att den som vill påverka barns matvanor i positiv riktning har mycket att vinna på att hellre fokusera på hur god maten är, än att tjata om att den är hälsosam.” (min fetmarkering där)

Barnen reagerade med ”Om maten presenterades som hälsosam blir slutsatsen att den garanterat smakar illa”.

Här sitter jag nu och storflinar över vad jag läser – FÖR-  om det någonting jag stortjatat (gnällt om du så vill) om på denna plats – är just branschorganisationernas åratalslånga ”missriktade predikanden” – om hur ”hälsosamt, nyttigt, miljövänligt”  det är att välja kollektivtrafiken i stället för den egna bilen.

Utan att vilja begripa att vi bilister – i alla fall många (nå, i alla fall jag) reagerar som vilken femåring som helst. Om kollektivtrafikens marknadsföring i huvudsak handlar om att ”tjata om dess nyttighet” dels är pekpinnig i form att försöka ge oss bilister ”dåligt samvete” – får den lätt en bismak av – ”mögel”.
Jag hittar just inget bättre ord…

Därmed ett stilla återtåg ut på verandan för något kallt och uppfriskande att dricka.
Just inte hälsosamt kanske – men väldans gott…

färgbuss

Annonser
Det här inlägget postades i Bussturism och bussresenärer. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s