Skyltfönsteraktiviteter…

Året är långt ifrån slut ännu – men jag vågar i alla fall utpeka denna artikel – till den bästa jag kommer att ha läst i år. Den sammanfattar precis mina ”åsikter” – som jag inte hade riktigt klart för mig att jag hade – förrän jag läst vad Mats Alvesson skriver i SvD under ”Brännpunkt” – professor och organisations- och ledningsforskare vid Lunds universitet. Har bland annat givit ut ”The Triumph of Emptiness”, Oxford University Press 2013 och forskar om ”funktionell dumhet” i organisationer.

Framför allt har jag nu fått ett nytt favoritord – som jag satt i rubriken – som så väl speglar vad jag i ”eoner” har ansett vad branschens organisationer huvudsakligen har sysslat med – skyltfönsteraktiviteter.
Och fortfarande huvudsakligen håller på med.
Med sina hybrid- och elbussvisioner – i stället för att lägga krutet på att se till att där blir en mycket bättre fungerande busstrafik – för att ge ett exempel på vad jag menar…

Läs vad Alvesson för fram – och även om du är den mest inbitne (BR) Branschorganisations-beundrare – kan du inte undgå att få dina cirklar rubbade en aning.
I alla fall om du har den enkla förmågan att överföra vad han skriver till buss- och kollektivtrafiken.

”Ledningar och andra bedöms endast i begränsad grad efter hur bra jobb man gör i termer av reella prestationer till gagn för medborgarna. Säkrast är att inte bekymra sig för mycket om detta, men lägga åtskillig krut på att säkerställa att man inte gör något formellt fel eller kan säga eller göra något kontroversiellt.
Ett bra råd för en organisationsledning är att lära sig tre säkra formler för att klara sig: ”Vi har gjort allting formellt rätt”, ”vi ser över våra rutiner” och ”vi arbetar med vår värdegrund”.
Det finns då normalt anledning att tro att här händer det inte mycket av värde, men massmedier, ansvariga politiker och inspektionsmyndigheter blir nöjda”.

För att inte säga alla (BR) SB-medlemmar då.
Men hur mycket framtid andas då Sveriges Bussföretag?
Förmedlar känslan av en spännande framtid?

Annonser
Det här inlägget postades i Buss- och kollektivtrafik, Bussföretag och busschaufförer, bussresearrangörer, Bussresor- och busstrafik, Busstidning, Bussturism, Bussturism och bussresenärer. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s