Bestört?

Finansministern säger sig vara ”bestört”. Anledningen är att en av landets främsta kronjuveler – Ikea – sägs ha shoppat en del ”taxfree”. Vilket nog ska utläsas som ”fuskat med skatten” med hjälp från ett annat lands skattemyndigheter…
Som jag njuter när jag läser Tove Lifvendahls korta ledartext i morgonens SvD.
Som börjar så här:
Säg mig, har du handlat taxfree, kanske i samband med en 24 timmarskryssning eller charterresa? Va? Trots att samma inköp på Systembolaget hade givit mer skatteintäkter till den svenska välfärden?”

Jag själv tillhör den stora grupp (?) medborgare som alltid stannar till vid Border Shop i Puttgarden när jag med bilen passerar på väg hemåt…
Det finansierar ju en del av reskostnaderna.
Andra handlar gärna till billigare priser på färjorna. Där jag  just minns Stena Lines annonskampanj i somras där de (minsann) erbjöd Bordershopspriser på färjan mellan Göteborg och Kiel.
Inga anklagande pekfingrar höjdes från Svenska Moralinstitutet – vare sig mot Stena eller oss njugga skattesmitande medborgare – vad jag kan minnas…

stena

Magdalena Andersson är bestört. Det kommenterar Lifvendahl med:
”Så kunde svenskarna med blicken stint vänd från sin Billyhylla hälla upp en liten taxfreewhisky och vila i bekräftelsen av den förenklade bilden av hur stora företag är giriga.”

Hycklare är vi allihopa.
Va?
Självklart inte du.
Och framför allt inte ni som kör (åker med på) bussresor till Border Shop…

För dig som har lust att minska dina alkoholskatter – kan här finna en möjlighet till…

bestört

PS – av någon outgrundlig anledning (hm) känner jag för att citera nedanstående rader från dagens SvD – med anledning av alla hyllningsord som sagts om nyss avslutade Persontrafik 2014:

I ”Nationernas välstånd” från 1776 konstaterade Adam Smith att ”Personer inom samma bransch träffas sällan, ens för nöje eller förströelse, utan att samtalet slutar i en sammansvärjning mot allmänheten eller i något påhitt för att höja priserna.”

Zingales kan sägas plocka in denna observation i en politisk kontext när han i sin föreläsning sa att: ”När politiker och etablerade företag sätter sig vid samma bord vet man en sak, det är konsumenterna och nya producenter som blir blåsta.”

Kommentar – någon?

Annonser
Det här inlägget postades i Buss- och kollektivtrafik, Bussföretag och busschaufförer, bussresearrangörer, Bussresor- och busstrafik, Busstidning, Bussturism, Bussturism och bussresenärer. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s