Komma fram…

Rubriken menar inte alls att det här ska handla om bussarnas framkomlighet – utan mera om att buss- och kollektivtrafiken ska ”komma fram” mera i det dagliga samtalet. Jag menar nog där – synas mer i de stora tidningarna…

Visst är det så att busstrafiken får en del utrymme i media på olika håll. Mest i lokaltidningarna tycker jag mig ana. I artiklar som t ex beskriver förändringar i tidtabeller, kanske notis om indragen– eller planering av ny busslinje, om någon skolelev som missgynnats osv.
Du förstår nog vad jag menar – tämligen oförargliga artiklar och notiser – men – som på intet sätt driver kollektivtrafikfrågor på ett framgångsrikt sätt.

Nu har jag läst en blogg som ger möjlighet att fundera lite i annan riktning. Låt oss säga att buss- och kollektivtrafiken vill växa. Jag tycker mig minnas att jag hört viskningar om det. Då måste man bete sig på annat sätt (också) än att envist tjata om kollektivtrafikens (som man själv tycker) fördelar. Nix – jag tänker inte rabbla upp dem här – du kan dem – men vardagen är så att medborgarna börjar gäspa så snart de hör dem – igen.

Hur ska man då gå till väga för att bli mer synlig? Ska jag tro bloggaren Fredrik Wass – som beskriver hur media arbetar – de vill ha konflikt. Och så skapar de det genom att sammanföra personer med totalt olika uppfattning i ämnet de vill skriva om – och skapar på så sätt en dramaturgi som engagerar folk.

OK – en stickfråga – när läste du (hörde) någonting om buss- och kollektivtrafik som fick folk att sig emellan börja prata om det på fikarasten på jobbet?
Kan du tänka dig – det hade jag inte en aning om osv … som får folk att tänka till – resonera om – (positivt) om kollektivtrafik.

Men enligt Fredrik Wass”försvinner frågor bort från de stora debatterna när konflikt saknas”. Det tror jag är en helt korrekt iakttagelse.
Här skulle t ex busstrafiken åstadkomma någon slags konflikt genom att på olika sätt och nivåer bjuda in ”bilmaffian” – eller ”andra motståndare” för en offentlig debatt – där frågor och åsikter kan brytas mot varandra. På så sätt föra ut en tydlig ”konflikt” som tydliggör vad busstrafiken betyder för ett samhälle.
Men för f-n – utan att med särskilt många ord tjata vidare om det sedvanliga – om  miljöfördelar, elbussar – eller andra sömnpiller.
Intresserar inte Svensson en smack utan hen vill bli förförd och införstådd, övertygad  (påverkad av) av andra – och kloka visioner.
Som skulle kunna få hen att eftertänksamt fundera och tänka ”Men vaf…”.

Hm – det kanske inte går utan jag sitter bara här och önskedrömmer. Förstår inte hur t ex Sveriges Bussföretag skulle kunna få till någonting sådant – enär man ju delar säng med Bil Sweden.

Nå – det är ju inte mitt problem – men jag ville i alla fall dela med mig av tanken…

bil-bjarne

PS – om du bara tänker läsa en enda artikel till i år – läs den här.
Så oerhört bra – text av Lena Sundström – som i veckan emottog det finaste priset jag själv skulle vilja få (jo jag är grymt avundsjuk) – Torgny Segerstedts frihetspenna…
Du –
läs det avslutande stycket speciellt noga…

 

Annonser
Det här inlägget postades i alla, Buss- och kollektivtrafik, Bussföretag och busschaufförer, bussresearrangörer, Bussresor- och busstrafik, Busstidning, Bussturism, Bussturism och bussresenärer. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s