Läser en bussresearrangör kultursidor?

Rubriken kommer sig av att jag just läst en intervju i SvD , skriven av Karin Thunberg där hon samtalar med tidningens nya Kulturchef – Lisa Irenius.
Som verkar vara en klok och begåvad kvinna – som i intervjun får frågan ”vem hon ser som den typiske läsaren” och svarar:
”Jag ser framför mig en person som gillar att utmanas i tanken, en som vill reflektera vidare. Dessa människor finns överallt, i alla åldrar. Det som förenar dem är önskan att fördjupa och förkovra sig.”

Läs det där en gång till – tack – och om du är bussresearrangör skulle jag väldigt gärna vilja få beskrivet för mig vilken ”resenär du ser framför dig när du gör dina resor?”
Och vad kan det vara som förenar dem?
Om du frågar mig så svarar jag själv på den sista fråga att ”Inte f-n är det då lusten att bli utmanad i tanken eller för att fördjupa och förkovra sig”.
HU – vad det kliar i fingrarna över att få ge en egen beskrivning…

Det finns en svaghet här då man förstås kan peka på i mitt svar – du har väl inte åkt med på alla bussresor så vad vet du om det?
Det finns en liten poäng i det och jag erkänner att mitt svar huvudsakligen bygger på vad jag läser om innehållet i de bussresor jag läser i bussresekataloger – både sådana tryckta på papper och de som erbjuds på nätet – plus några tämligen få – självupplevda bussresor.

Den första januari skrev jag rubriken ”Jag är nog smått galen” – och någonting säger mig att den tanken fortfarande är högst giltig – för jag längtar efter något så osannolikt som att där plötsligt står framför mig en person som lika övertygande som en ”Jesus” förmår att att övertyga svenska folket om att lämna månglarna utanför templet för att bli hänförda bussresenärer på – jag kommer just inte på något bättre ord än – kvalitetsresor.
Sådana som förenas i en önskan att fördjupa och förkovra sig.

Uppenbarligen läser inte Sveriges bussresearrangörer kultursidorna i DN och SvD för då skulle de förstås förstå att där finns en stor obearbetad kundkrets som girigt väntar på denna uppenbarelse.

Skrev tidigare i denna spalt:
Läser en mening i Fokus (Sveriges nyhetsmagasin) som inte riktigt vill lämna mig i fred. Så här står det i en artikel skriven av Johan Anderberg:
”Incitament brukar definieras som något som stimulerar önskvärt tänkande”.

Så tar jag en liten smutt av min söndags-eftermiddags-sherry och frågar mig smått fundersamt ”Finns det några incitament över huvud taget som en svensk bussresearrangör förmår att ta till sig?”

Jag menar då – annat än att kopiera vad konkurrenterna hittar på.

Hade du dessutom läst dagens Ledarsidor i DN hade du kunnat läsa den här meningen:
”Som Albert Einstein sade – galenskap är att upprepa samma sak om och om igen och förvänta sig olika resultat”.

En mening som jag tycker gäller både för kollektivtrafiken som den svenska bussturismen.
I alla fall om de har som mål att bli starkt framgångsrika…

Har du en annan mening än jag kan du ju lämna en kommentar.

PS – några tips.
1- Varför inte t ex satsa på en kombination av givande inspirerande matresor där det hamburger- och korvätande svenska folket samtidigt kan få en lektion i hur man genomför en anständig måltid?  🙂

dukning

2 – Varför, frågar jag mig själv, har t ex ingen bussresearrangör i närheten av Vingåker kommit på idén att arrangera en bussresa till Nationalmuseum för att vi konstintresserade ska få den sista lilla knuffen som behövs som får oss att bestämma oss för att åka dit och njuta av Rysk konst. Som vi egentligen vill ha fått se – men som inte blivit av för att någon liten skitsak har hindrat oss för att komma till beslut.
Men hade jag och mina vänner sett en liten annons i Katrineholmskuriren om en sådan resa så hade vi säkerligen nappat på den. Just för att en sådan bussresa skulle ha uppfattas av oss som en ”enkel sak”. Då det – ibland annars – tar emot lite att ta tåget eller den egna bilen för att komma iväg…
Inga biljetter behövs heller köpas i förväg av arrangören. Hur enkelt som helst…

nationalmuseum

3 – Var finns – nytänkandet? Humorn?
Va?
Aj fan visst – det handlar ju om bussresor – tänkte inte på det…

stuprör

Annonser
Det här inlägget postades i alla, Buss- och kollektivtrafik, Bussföretag och busschaufförer, bussresearrangörer, Bussresor- och busstrafik, Busstidning, Bussturism, Bussturism och bussresenärer. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s