Hållbart samhälle?

Jag har ju inte med saken att göra. Nej jag har verkligen inte med saken att göra – och varför blir jag då så förbannad? Över detta som jag läser i en artikel i SvD om SL:s skenande ekonomi:

SL:s vd Anders Lindström menar att den ekonomiska situationen beror på ändrade resemönster och menar att det är nyttigt att se över kostnaderna.
– Idag är det fler som åker bil och cykel, det är ett ändrat resande där vi sett att fler i högre grad väljer att resa till rabatterade priser. Det är en politisk knut hur man ska få fler att välja kollektivtrafiken framför bilen.

När jag läser den sista meningen i ovanstående väser jag ilsket till mig själv Och varför i helvete skulle vi välja kollektivtrafiken framför bilen?
Och längtar för ett kort ögonblick att ovan nämnde Anders Lindström i samma ögonblick hade befunnit sig på Vallgatan 1 i Vingåker. Tillsammans med en del troende på Sveriges Bussföretag (SB) – för då jävlar – hade de fått höra…
Vad tycker i frågan…  🙂
Till exempel det där – där de så idogt predikar om allt det viktiga de gör –  medverkar till ett – hållbart samhälle. Där de med samma fromma blickar som en djupt troende Imam  försöker övertyga sina tankebefriade medborgare om ett annat paradis – i Sverige kanske inte med 77 jungfrur direkt – men för de på SB som (de troligen anser) något synnerligen mer lockande – dvs BRT-linjer och elbussar…

Bästa Anders Lindström och ni på Sveriges Bussföretag jag skiter fullständigt i er beskrivning av ett hållbart samhälle. I mitt hållbara samhälle – ett samhälle som är utformat så att jag vill (kan) leva i det – där ingår minst 2000 mil bilkörning varje år. Varav runt 95 procent är ren nöjeskörning. Därtill – årligen – ett antal tågresor mellan Vingåker och Stockholm. Huvudsakligen nöjesresor det också…
En eller annan gång – om året – nyttjar jag den svenska kollektivtrafiken i form av en bussresa.
Jag är – på ett sätt – en stark förespråkare av kollektivtrafik. För den som frivilligt vill nyttja den. Och betala vad det kostar för det. Och ska den skaran öka så måste väl busstrafiken framstå som mer attraktiv än den egna bilen?
Vilket för många är en ren orimlighet.

Det är en politisk knut hur man ska få fler att välja kollektivtrafiken framför bilen.
Varför skulle någon politiker bry sig om huruvida jag åker bil eller kollektivt?
Hållbart samhälle?
Du, nu var det nära att jag skrattade på mig ett pungbråck…

Jodå – jag vet ju att alla politiker vurmar för det där med hållbart samhälle liksom de håller med i alla de övriga besvärliga ställningstaganden där de avkrävs svar av – PK-media. Och ryser vid tanken att hamna i ett drev om de skulle våga antyda att de har en annan åsikt.
Precis som alla de fega privatpersoner som får frågan – om de inte vill ha ett mer hållbart samhälle övertygande skulle svara – givetvis.
Före senaste valet var det ingen i Vingåker som med en bokstav vågade antyda offentligt att de stödde SD. I valet var det 20.5 procent. Och vad jag förstår blir de allt fler – även på riksplanet. Nu när några modiga vågat ”komma ut”.
Men det är bara så länge media frågar som vi mjäkar med – men i alla fall vi i Vingåker och på många andra mindre orter – och när media försvunnit från platsen – tar vi bilen hem igen för att lugna vårt upprörda sinne med en liten whisky över att ha behövt ljuga över vad vi verkligen anser.
Ha – där överdrev jag kraftigt – för ingen svensk finner det speciellt märkligt att småljuga lite för att uppehålla sin fina fasad.
Förutom att vi alla är hycklare – så tänker de inte en minsta tanke över alkoholens fördärvliga påverkan. Och njuter gott av dess behagliga påverkan…
Och varför skulle hen tänka på eventuell negativ påverkan? För Svensson ska just konferera med maken huruvida de ska åka till Thailand eller Mexiko på nästa resa.

Nu har jag inte tid med dig längre – JAG sitter ju för fan här och försöker komma i balans igen – så att jag lite bättre kan planera bilresan till Wales i april…

byta åsikt

PS Läser en intressant artikel i SvD om skillnaden mellan chefer i privata näringslivet och den offentliga sektorn:

Beslutsfattande. Höga chefer inom offentlig sektor tycks ha betydligt svårare att fatta beslut än sina kolleger på lägre nivåer. Bland cheferna inom det privata är skillnaden mindre mellan de olika nivåerna. Cheferna på mellannivå tycks bara vara något mindre beslutsmässiga än cheferna på lägre och högre nivå.

Det viktigaste inom offentlig sektor är inte att fatta beslut, utan att inte göra fel. Du är där för att förvalta. I näringslivet måste du däremot fatta beslut hela tiden.”

Förklarar en del…

busses.bussar

 

Annonser
Det här inlägget postades i alla, Buss- och kollektivtrafik, Bussföretag och busschaufförer, bussresearrangörer, Bussresor- och busstrafik, Busstidning, Bussturism, Bussturism och bussresenärer. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s