Blasfemi…

Blasfemi är att gå emot rådande normer, att genom ord, bild eller forskning ändra det som anses grundläggande och livsavgörande.
Provocerande? Respektlöst? Jobbigt? Absolut.

Att testa det heligas gränser är nödvändigt för mänsklig och kulturell utveckling, minst lika viktigt som all musik och konst som någonsin skapats till Guds ära.

Den 22 juni 1633 stod en sextionioårig man på knä inför påven, skyldig till blasfemi. Straffet blev livstids husarrest, och offentlig bekännelse:

”Jag, Galileo Galilei (…) lovar att jag alltid trott och alltid kommer att tro på vad den heliga katolska kyrkan är, lär ut, predikar, och jag har ålagts att överge det falska påståendet om att solen står i centrum utan att röra sig, och kommer aldrig att upprätthålla, försvara eller lära ut denna falska doktrin på något sätt.”

Texten ovan har jag kopierat ur en krönika i dagens DN som skrivits av Elisabeth Åsbrink – och som du kan läsa här – och där rubriken säger:
”Vi ska vara rädda om konsten att häda och beundra den som vågar”.

Hm – ja jo – nog fan kräver det visst mod att våga kritisera eller rent av häda vissa saker. Som t ex Islam, eller religion över huvud taget – invandringen, ifrågasätta miljöengagemang och lite fler heliga saker.
Nu tänker jag lägga till en sak till som inte gör en så populär i vissa kretsar om man vågar pipa till lite om det – buss- och kollektivtrafiken. För då riskerar man att drabbas av dagens – småpåvar – som lika ogint som av 1633-års påve – drabbas av deras bannbullor  och bannlyser de få som vågar häda (ifrågasätta – den heliga kollektivtrafiken) det allra minsta.
Och tilldelas därmed av PK-folket samma status som en som röstar på Sverige Demokraterna…

MEN – här om dagen kom i min e-post ett Nyhetsbrev från X2AB – som öppnade mina funderingar för ett litet ifrågasättande… 🙂
För där läser jag rubriken:
X2AB och K2 i långsiktigt samarbete
och så texten:

Överenskommelsen mellan K2 och X2AB säkerställer att forskningsresultat nyttiggörs effektivt och med vetenskaplig grund i branschen, och att resultatet leder till ytterligare relevant forskning. Detta ska sammantaget bidra till visionen att kollektivtrafiken är en självklar del av resandet i ett hållbart samhälle, samt till målet att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel.

Målet med samverkan är också att uppnå ökad effektivitet genom samordning av aktiviteter och tillgängliga resurser för forskning, utveckling och demonstration.

–  Min starka förhoppning är att överenskommelsen mellan X2AB och K2 kan bidra till en ömsesidig nytta genom att vi tillsammans skapar en struktur för att ta till vara och kanalisera flödet av forskningsresultat i arbetet med utvecklingen av kollektivtrafikbranschen utifrån resenärernas behov av helhetslösningar, säger Charlotte Wäreborn Schultz, VD X2AB.

–  Överenskommelsen är ett sätt att effektivisera K2:s arbete med att utveckla kollektivtrafiken och bidra till dess förnyelse. K2 och X2AB kompletterar varandra väl. K2 ger X2AB en tydligare förankring i forskningen och vi på K2 får genom X2AB:s utvecklingsverksamhet idéer till vårt pågående arbete med forskning och kompetensutveckling, säger John Hultén, centrumföreståndare vid K2.

Helvete – detta måste vara något slags nytt rekord inom kollektivtrafiken – i form av nedskrivna till intet förpliktigande, flummiga floskler.
Vars resultat kommer att bli?
Jo – att lika flummig personer för dyra pengar kommer att få – som de själva säkerligen anser – tid för lite välbetald sysselsättning med trevliga sammankonster – i namn av att de därmed snart åstadkommer kollektivtrafiksresenärernas frälsning.
I övrigt får du tänka själv – men jag har fetmarkerat vissa ord i frälsningstexten – som ett första tankestöd…

Hm – funderar på om jag ska ta kontakt med ovan nämnda parter och erbjuda mina tjänster – jag behöver nog bara ett par timmar för att berätta om hur man löser  de flesta av kollektivtrafikens besvärligheter.
För som Veckans Affärer helt korrekt skriver på sitt omslag  🙂

va-omslag-3

Men å andra sidan – vem är jag – som inte vill unna mina medmänniskor ett lönsamt jobb. Ska fundera på det i kväll i fåtöljen framför den sköna brasan i kaminen…

Annonser
Det här inlägget postades i alla, Buss- och kollektivtrafik, Bussföretag och busschaufförer, bussresearrangörer, Bussresor- och busstrafik, Busstidning, Bussturism, Bussturism och bussresenärer. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s