Värdeord…

Läser i tidningen Språk en intressant artikel där artikelförfattaren Robin Orling ”avkodar restaurangernas menyspråk” och där texten börjar med; ”Att läsa menyn på en restaurang är att fyllas av förväntningar”.

Så kan vi Språkläsare läsa en underhållande artikel där vi får ta del av vilka värdeord som restauranger (från lunchsyltor till fine dining) använder för att skapa dessa förväntningar.
Jodå det skiljer sig mellan ”nivåerna”…

Detta inspirerar mig att (snart) sätta mig ner och botanisera i bussresearrangörernas menyer (annonser och kataloger) för att se vad de använder för värdeord för att skapa sina förväntningar hos läsaren. Vad kan bussresearrangör t ex ta till för värdeord som kan matcha lunchrestaurangernas – hos folks positiva uppskattning av – hemlagat?
Funderar jag – och ska fundera vidare på hur jag ska åstadkomma något läsvärt kring detta  🙂
Medan jag grunnar på det – så tänkte jag reta omvärlden med – vad man nu kan kalla det…

bus-tidning

 

Annonser
Det här inlägget postades i alla, Buss- och kollektivtrafik, Bussföretag och busschaufförer, bussresearrangörer, Bussresor- och busstrafik, Busstidning, Bussturism, Bussturism och bussresenärer. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s