Framgångsdoft?

 

mtr-tåg

En doft av framgång?
Är en snabb undring som flyger förbi när jag läser att tågbolaget MTR Express satsar på doft för att attrahera resenärer. Först ler jag lite fundersamt medan jag känner efter ”vad jag nu ska tycka om detta”. Tydligen är jag osäker på om jag ska välja löjligt, eller, bra och kreativt

Nå, saken är ju den att MTR Express har börjat ett samarbete med den kända bloggaren Isabella Löwengrip (blondinbella) i den formen att de tillsammans nu ska se till att resenärerna på tåget ska – som Löwengrip anför:
– Tanken är att ge en lyxig känsla för ens doftsinne, och med denna specialkomponerade fräscha doft vill vi förgylla tågresan med MTR Express.
Som får medhåll:
– Dofter är en underskattad del av upplevelsen som bygger varumärket starkare. Vi är dessutom den enda operatören med nytågsdoft, precis som man uppskattar nya bilar för nybilskänslan, säger Jan Tallroth, Marknads- och försäljningschef på MTR Express.

Young beautiful brunette girl

Så funderar jag en stund om jag har några goda doftminnen från busstrafiken – och kan inte minnas några. Små doftminnen från SL-bussar som doftat sprit tycker jag mig ha – och någonstans knackar ordet pannkaka på och vill komma fram. Kan det vara från bussar som körs på rapsolja? Och det var ju inte inne i bussen det…

Men nog känner jag viss sympati för ordet nytågsdoft och jag tror att alla bussresenärer skulle (omedvetet) uppskatta om de fick känslan av nybussdoft när de klev ombord.

Fast jag blir inte ett dugg förvånad om detta bara blir en kort historia – doftallergikerna väntar väl bakom knuten…

PS – en (snäll) kommentar finns  🙂

(suck – den som kunde skriva så här ändå)

Annonser
Det här inlägget postades i alla, Buss- och kollektivtrafik, Bussföretag och busschaufförer, bussresearrangörer, Bussresor- och busstrafik, Busstidning, Bussturism, Bussturism och bussresenärer. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Framgångsdoft?

  1. Staffan Sävenfjord skriver:

    En gång i Bussbranschen (som nu heter Busstidningen) skrev jag om den härliga doften som spred sig i bussen från ugnen när kanelbullar värmdes upp till förmiddagskaffet.

    Så där har jag ett doftminne från en buss, som också torde överträffa den löwengripska tvåldoften i njutbarhet. Men branschen var inte mogen för denna doftsensation av kanelbullar. Debatten efteråt kom nämligen att handla om bussföraren hade fått ut sin lagstadgade vila eftersom han värmde kanelbullar. Till saken hör att rasten var rejält tilltagen så han hann mycket väl också få sin vila. Men är en sådan bransch verkligen värd en doftupplevelse?

    För övrigt är det smart av MTR att satsa på doften på tågtoaletten. Det är ett av de vanligaste klagomålen på andra företags tåg. Lyckas MTR få bort detta så har de gjort storverk. Det må vara placebo eller Löwengrips skicklighet.

    Ha det så bra och det var väl en himla tur att du ändrade dig och fortsätter med de här funderingarna.

    • Kanelbulldoft! (kanelbussdoft)
      Lysande Staffan – en doft av kanelbullar är nog den doft som (mest) starkt skulle kunna påverka alla människors sinnelag åt det snälla och vänliga hållet. Borde väl kunna gå att införa – i alla fall – på turistbuss-sidan. Kanske en aning svårare på en SL-buss…
      Tack för de snälla orden. 🙂
      Har du tittat in på http://www.bustidningen.se ?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s