Slotts-senap…

…var en gång i tiden det enda senapsmärke som fanns i butikerna. Eller låt mig få säga så här – det är det enda senapsmärke jag över huvud taget minns från mitt liv. Kanske jag också lite diffust minns någonting om ”Skånsk senap”.

Varför jag nu skulle skriva om senap på den här platsen? Jo, det som inspirerat mig till den inledningen är att det nu pågår ett Busstorg på Häringe slott som getts den fyndiga (?) rubriken Bussarna på slottet – om du nu förstår det lilla tankehoppet.
Och det vet jag ju att du gör eftersom det bara är begåvade människor som tittar in här.

Busssbranschens egen lilla Pravda är förstås på plats på Häringe slott och rapporterar inlevelsefullt om evenemanget. Där utsände Paula Isakssons artikeltext börjar så här:

– Det här eventet är en nylansering av Busstorget som konceptualiserar det som vi i Sveriges Bussföretag försöker erbjuda våra medlemsföretag. Det är kunskap i form av seminarier och hos våra utställare och fordonstillverkare, det är naturligtvis också en möjlighet att möta kollegor och skapa nätverk, sa Anna Grönlund från förbundet när hon hälsade alla deltagare välkomna.

Konceptualiserar? –  berätta det inte för någon men jag visste f-n i mig inte vad det betydde och kollade därför på nätet. Där ordet (av NE) förklaras  med:
begreppsbildning, fallbeskrivning.
Att snegla på vad Sveriges Bussföretagare, SB, har för sig har det goda med sig att man (jag då) blir allt mer allmänbildad…  🙂
SB vill alltså här på Häringe slott ge (de ca 200) besökarna en begreppsbildning, om det nu inte är en fallbeskrivning av vad organisationen sysslar med.
Varför då inte säga som det är – Den här skiten är vad vi håller på med hos oss.
Eller något liknandesom enkla personer som jag förstår.

SB vill också på Häringe slott delge sina medlemmar kunskap i form av seminarier.
Vilket i dag (17/) sker under rubrikerna:

– Fyll tanken – men med vad?
Fossilfri fordonsflotta, miljöpåverkan, peak oil, el…
Buden om dagens och morgondagens drivmedel är många.
Men vad ska du satsa på?

– Ett kollektivavtal anpassat efter beställningstrafikens villkor
Finns det möjlighet att anpassa Bussbranschavtalet till beställningsrafikens villkor?
Så skapar du fler affärer på nätet!
Låt dig inspireras av Oskar Alm från JaJa Communications. Med många års erfarenhet av online-marknadsföring.

Om detta inte ett ironiskt ord från min sida – för vad är bättre än att få ny kunskap?

Liksom att jag fullt förstår det trevliga i att vid ett sådant här tillfälle få: en möjlighet att möta kollegor och skapa nätverk.
Och att få titta på fina bussar.

Till ett reportage från en sådan här sammankomst ska förstås det hela illustreras med bilder. Och lite smått ler jag åt bildurvalet – samma gamla välkända nunor som alltid finns med när Ulo Maasing & Co står för underhållningen.
Varför det alltid är så får du lista ut själv…
monkeys

PSSå skapar du fler affärer på nätet – är ju ett av seminarierna på Häringe slott.
Jag har en klar favorit bland bussföretagen när det gäller marknadsföring – vilket jag vill tro skapar fler affärer – och det är Flygbussarna – som jag tycker är förbluffande kreativa (för att vara ett bussföretag) och dessutom snabba och humoristiska i tanken.
Vilket de med bravur bevisar – anser jag – när jag i morgonens DN ser denna helsidesannons:
men.stefan
Vem av branschtidningarna blir först med att intervjua det kreativa gänget bakom deras marknadsföring? De är värda en stunds uppmärksamhet.

PS – (18/4) det finns en kommentar att läsa…

Annonser
Det här inlägget postades i alla, Buss- och kollektivtrafik, Bussföretag och busschaufförer, bussresearrangörer, Bussresor- och busstrafik, Busstidning, Bussturism, Bussturism och bussresenärer. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Slotts-senap…

  1. Staffan Sävenfjord skriver:

    Hej Bjarne!

    Tydligen finns inom media numera ingen som helst ambition att hålla sig till sanningen. Utan med TT som påhejare – eller i värsta fall Expressen – visar man stor motvilja att ta reda på hur det verkligen var. Kollar man – vilket man som journalist naturligtvis inte skall göra för då spricker ofta hela historien – så här Stefan Löfven och Gustav Fridolin inte flugit mellan Arlanda och Bromma. Det som hände var att regeringsplanet flög tomt mellan Arlanda och Bromma för att hämta upp dem på Bromma.

    Onödigt? Visst eftersom ministrarna lika väl kunde ha åkt till Arlanda som till Bromma. Med Arlanda Express (sic!) går det till och med fortare. Men hur skulle ministrarna kunna veta att planet flög tomt från Arlanda för att hämta upp dem på Bromma? Expressen menar att de borde ha kollat det. Jag menar att Expressen borde ha kollat att det kanske inte varit så lätt att kolla.

    Resultatet nu blev alltså det motsatta. Flygbussarna framstår åtminstone i mina ögon som slarviga eftersom de (egentligen deras reklambyrå) inte ens orkat läsa innantill vad som egentligen hänt.

    Jag vill också se gärna se vilken branschtidning som blir först med att intervjua det kreativa gänget bakom deras marknadsföring. De är värda en stunds uppmärksamhet men av helt andra skäl. För övrigt: är frågan inte retorisk? Finns det mer än en branschtidning och som skulle kunna tänka sig att ge sig ut och prata med reklamfolket? Den andra sitter väl på sin höjd och väntar på ett pressmeddelande.

    /Staffan
    på sitt mest irriterade humör. Eller irriterande kanske… Fast jag vill ju bara väl mot alla. Utom reklambyråer som med dålig faktakontroll försöker lura sina kunder.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s