Avundsjuka…

Jodå, avundsjuka är en vanligt förekommande ”sjuka” som är spridd till de mest oväntade områden. Nja, jag menar då inte geografiskt utan kanske mer verksamhetsområden – tror jag i alla fall att jag menar…
I skrivande stund drabbar denna känsla mig en aning då jag läser vad tågtillverkaren Bombardier skriver i ett pressmeddelande:

Under den gångna helgen tog de italienska statsjärnvägarna Ferrovie dello Stato Italiane höghastighetståget V300ZEFIRO i drift. Kommersiell trafik mellan Milano och Rom inleds i juni 2015.

Ombord under premiärresan var Italiens president Sergio Mattarella, infrastrukturminister Graziano Del Rio och andra högt uppsatta gäster, bland dem Bombardier Transportations koncernchef Lutz Bertling.

Tåget, som i Italien går under benämningen the Frecciarossa 1000, är det nyaste tillskottet till Bombardiers höghastighetsprogram. Med en kommersiell topphastighet på 360 km/h är V300ZEFIRO Europas snabbaste tåg. Dess avancerade konstruktion och höga acceleration garanterar mycket hög snitthastighet, även på kurviga banor. 

Tåget har full interoperabilitet, det vill säga kan trafikera järnvägar i flera andra länder i Europa utan särskild anpassning.

Konstruktion och produktion sker i partnerskap med AnsaldoBreda, där Bombardier ansvarat för design, konstruktion, projektledning och tillverkning av boggier och driv- och styrsystem. En stor del av detta arbete har utförts vid Bombardiers anläggningar i Västerås. Själva produktionen sker i Italien.

2015 blir även i ett annat avseende ett viktigt år när det gäller Bombardiers engagemang inom höghastighetsjärnväg. I Kina inleds i början av sommaren leveranserna av ZEFIRO 380 till kunden China Railway Corporation. Även detta projekt har i hög utsträckning drivits och projektletts från Sverige.

Och så förhöjer man denna text med en lockande bild…
bombardiertåg

Som du säkert förstår är jag inte personligt avundsjuk utan mer å busstrafikens sida. För hur jag än funderar kan jag inte föreställa mig att någon busstillverkare skulle kunna genomföra någonting liknande när de presenterar en nyhet.
Kan vi tänka oss att vår statsminister (eller annat fint folk) deltar vid en premiärresa av en nyöppnad lång busslinje? Även om den företogs med en nyutvecklad långlinjebuss?
Och vad (hur) skulle denna tänkta busslinje kunna matcha vad Bombardier framför: Med en kommersiell topphastighet på 360 km/h är V300ZEFIRO Europas snabbaste tåg.

Inget, vad jag förstår. Så det är väl bara att svälja avundsjukan och tänka – bussen har ju andra fördelar…

Det här inlägget postades i alla, Buss- och kollektivtrafik, Bussföretag och busschaufförer, bussresearrangörer, Bussresor- och busstrafik, Busstidning, Bussturism, Bussturism och bussresenärer. Bokmärk permalänken.

Kommentera

