Söndagspredikan…

Ta rubriken med en klackspark för jag har satt den mest för att jag vet att jag emellanåt har en tendens att predika kring vissa ämnen jag finner intressanta…

En lust som bubblat upp denna gråmulna söndagsförmiddag när jag i Dagens Industri läser en artikel som börjar så här:
Grattis Daniel Berlin i Tranås i Skåne som får maximala 25 poäng i Di Weekends krogtest – igen.

Om du är bussresearrangör tycker jag att du ska klicka på länkningen här ovan – läsa artikeln – och se om du känner att en och annan ny tanke pockar på uppmärksamhet…
Inte minst då för att Daniel Berlin i artikeln säger:

”Jag vill ha en restaurang dit man ska ha råd att gå om man är gastronomiskt intresserad.”

Maximala 25 poäng när Di Weekend senast testade 2012 och 25 poäng nu igen. Hur ska du gå vidare?
”Helt enkelt genom att jobba ännu hårdare på det vis vi gör i dag, att hitta de absolut bästa råvarorna och koppla samman det med konst, service och musik. Jag tycker det är helheten som gör restaurangupplevelsen.”  

”Det gäller att hela tiden höja nivån och fråga sig: Vad kan vi göra bättre så att ingen gäst lämnar restaurangen utan att vilja komma tillbaka? Det är någonting jag jobbar med hela tiden, att aldrig ta något för givet.

Gastronomiskt intresserad jo det är klart att den som är det – väljer att besöka krogar och restauranger som erbjuder upplevelser som motsvarar ens intresse. Speciellt om denna efterlängtade upplevelse erbjuds till ett pris ”som man har råd med”.

Och känner hur lusten att predika totalt försvann.
Förhur jag än funderar kan jag inte begripa vad det hos bussturistresenärer kan finnas för gemensamt intresse som skulle kunna liknas (jämföras) med ett Gastronomiskt intresse som får dem att boka ännu en bussresa. Att odla  hemorojder?

Nja – det sista får du nog mest ta som bevis på att jag personligen inte alls passar in som resenär till någon av de bussresor som jag hittat i kataloger eller på nätet.
Att ha ett gastronomiskt intresse ser jag som ett intresse som ligger högre än ett besök på den sedvanliga lunchsyltan/kvarterskrogen. Där man förstås kan bli klart nöjd med att ha fått en anständig måltid till ett anständigt pris. Och kanske också för att få ”snacka lite skit” med övriga lunchgäster. Men nog mest för att bli mätt – inte för att få en minnesvärd matupplevelse.

Och jodå – även jag nyttjar lunchsyltor och kvarterskrogar- men när jag vill njuta av mitt – Rese Intresse – är det inte charter- eller bussresor som lockar.
De får inte tillräckligt höga poäng – av mig – för att fånga min reslust.
Eller för att vara rak – helhetsupplevelsen de erbjuder är inte tillräckligt hög.

Andra tycker annorlunda – har jag förstått  🙂

PS – en liten fundering om kollektivtrafik.
Läser en bilannons i Teknikens Värld:
Där rubriken säger – Sätt fart på tillvaron. Och så:
Med ett litet tryck på gaspedalen förvandlar du en stökig morgon till en lustfylld dag.
Prestandan i ST Cupra gör varje bilfärd till ett rent nöje.

Nå – berätta nu för mig vad (för litet tryck) hos kollektivtrafiken det är som gör ”varje resa till ett nöje”.
Medan du funderar på det far jag och vännen Leif ”Peo” Persson nu till södra England och Wales för en 10-dagars bilsemester.
Som börjar med SAS till London och därefter hyrbil…

Det här inlägget postades i alla, Buss- och kollektivtrafik, Bussföretag och busschaufförer, bussresearrangörer, Bussresor- och busstrafik, Busstidning, Bussturism, Bussturism och bussresenärer. Bokmärk permalänken.

Kommentera

