Rubriker taggar mig…

Nästan allt jag skriver här har sin ”grund” i att jag läst någon rubrik till en artikel – lite mer sällan vad jag läser i själva artikeln.

I går morse läste jag en rubrik som inte lämnade mig någon ro på hela dagen – så här läste jag ”Gott men utan ambitioner” över en ”krogrecension” där DNs Krogguide  gjort ett besök på Utö Världshus som ligger i Stockholms skärgård.

Gott – men utan ambitioner – är det inte även en passande beskrivning av den svenska bussturismen? Var frågan som gnagde hela gårdagen. Och så kom förstås upp ”motfrågor” som Varför skulle de ha ambitioner? För vems skull då? För – är de som kan tänka sig boka en bussresa intresserade av ”högre kvalitet än nu”?

Ju mer jag ältade mina frågor desto mer tveksam blev jag till min första tanke – bussresearrangörerna måste väl för f-n se till att erbjuda någonting bättre än nu – visa lite ambition.

Så började – som jag brukar – jämföra dagens bussreseutbud med restaurangbranschen. Vilket – väl – kan vara en smula korkat. Men det finns ju hur många ”näringsställen” som helst som överlever utan ha (synes ha) några höga ambitioner.

OCH – det verkar inte deras gäster heller ha. Gästernas basala krav verkar mest vara att ”bli mätt till ett bra pris”. Om maten smakar hyggligt och serveras i en anständig lokal verkar vara en tillräckligt bra affärsidé för att kunna vara framgångsrik nog för att kunna bli kvar i branschen. Påminner inte det lite om bussresebranschen?

Nåväl – så finns det ett antal ”krögare” som har ambitioner – som vill lyfta sig över ”medelmåttorna”. Det tar emot lite att behöva tänka tanken – DE vänder sig till en annan kundkrets än den ”medelmåttiga”. Folk av annat slag, bättre bemedlade med andra ”vanor-krav”.

Om du förstår vad jag menar med det…

DEN möjligheten har nog inte bussresearrangörerna och därmed heller inte möjligheten att arrangera (erbjuda) bussresor med uttalad ”ambition” dvs kvalitetsresor som är (blir) betydligt dyrare än – hm – de sedvanliga…
Vågar jag konstatera att ”det fina folket” sällan bokar bussresa.

Jag ska fundera lite mer kring detta och se om jag kan återkomma i ämnet.

Två saker till om ”rubriker”.

I lördagens DN finns med en bilaga som kallas ”Lördag” – i den utgåvan finns med en avdelning som kallas ”Mat & Dryck” och som denna lördag innehåller en del recept på god ”sommarmat”.

Perfekta campingsteken – utlovar ett recept. Bah – helt ointressant…

Gubbhyllands lerpottesill – däremot – får mig att reagera med stort intresse.

En sådan lockande rubrik tänker jag och läser så intresserat vilka ingredienser denna lerpottegryta innehåller.

OK – det kanske inte är helt lätt att följa  mina tankehopp – men tanken med dessa rader är att peka på att en lockande rubrik vinner över den alldagliga.

Det finns – enligt min uppfattning då – alldeles för många ”Pelles Busstrafik” eller oinspirerade rubriker i bussreseannonserna.

Om jag fick för mig att starta ett bussföretag skulle jag kallade det ”Nattgöken” och erbjuda sena bussresor mellan Stockholm och Västerås varje fredag- och lördagsnatt. Med affärsidé att locka ungdomarna i Västerås – att åka till huvudstadens alla nöjen – med möjligheten att få en åter/hemresa – låt säga mellan 02.00 och 03.00. Kanske med utresa runt 18-tiden de dagarna…

Se där vad lite oövertänkt kreativitet kan åstadkomma på fyra sekunder en måndagsförmiddag…  🙂

Rubriker ja – och hur de påverkar mig. Det börjar bli dags för mig att dra mig tillbaka och – ja varför inte skriva min memoarer. Det är i år 30 år sedan jag, helt oförhappandes, hamnade i bussbranschen. 30 år som redaktör för ”busstidningar” har givit mig många minnen att berätta om. Inte minst ett par rejäla ”avslöjanden” jag tidigare inte vågat publicera…

Det jag väntar på det är bara att jag ska komma på den där ”lysande rubriken” som tryggar i gång mitt skrivande. Klart avundsjuk är jag på ””Storfiskarn” som kunde på sin bok sätta rubriken ”30 år bakom flötet”.

Så vidgas mina ögon av en plötslig ingivelse – ”Är inte just den rubriken den självklara för en som envisats med att vara redaktör busstidningar i 30 år?”

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s